We gaan weer Koffiedik Kijken. Op 11 januari laten vier topsprekers hun licht schijnen op uiteenlopende vragen. Hoe kunnen wij ons vakgebied naar een hoger plan tillen? Welke uitdagingen zijn er anno 2018? Wat kunnen wij komend jaar verwachten? En wat brengt de digitale revolutie? Op welke manier verdedigen wij de diversiteit en beschermen wij creativiteit? In de aanloop naar Koffiedik Kijken, blikken wij alvast vooruit. In deze aflevering met Dave Frauenfelder, head of media, communications & brand publishing Ziggo, blikken we alvast terug en vooruit.
Wat was het afgelopen jaar jouw hoogte-/dieptepunt en waar heb je het meest van geleerd?
'Om met het laatste maar te beginnen: het meeste leer je toch van nieuwe collega's. Ons brand publishing team is 95% millennial en hebben allemaal een verschillende achtergrond, van BNN/Vara, OMD tot Wehkamp. We kregen er veel nieuwe collega's bij omdat die twee sterke merken - Vodafone en Ziggo - zijn gaan samenwerken, zoiets maak je niet heel vaak mee. Met Ziggo hebben we in 2017 sterk en mooi werk gelanceerd, vaak met inhakers rondom actualiteiten. De lancering van het nieuwe Game of Thrones-seizoen was bijvoorbeeld gigantisch, met veel vernieuwende elementen zoals de Guide of Thrones en de seizoensfinale in de bioscoop. Inhaken op de UEFA finale van Ajax in Stockholm, was er ook eentje uit de categorie "bloed, zweet en tranen." Teveel om op te noemen eigenlijk. Ik denk dat de SAN Accent voor "Het plezier van Ziggo" het mooi samenvat. Vodafone was de koning van alle awardshows met de mooie "Get the Flow"-campagne en hebben onlangs nog het hele merk opnieuw gepositioneerd met ‘The future is exciting. Ready?’. Dynamisch was het dus zeker en volgend jaar zal net zo spannend gaan worden. Dieptepunten? Daar had ik geen tijd voor dit jaar.'
Wat vind je van de overname van Tele2 door T-Mobile? Vergt dit aanpassingen in jullie strategie?
'Misschien wel het mooiste van de telco industrie is de dynamiek. Dit is marktwerking, de markt moet het aantal spelers bepalen. Ik volg al deze ontwikkelingen met interesse. Wij geloven in onze koers, waarbij we steeds meer ontwikkelen richting een geïntegreerd netwerk met gigabitsnelheden, met nog meer capaciteit en functionaliteit. Wij zijn klaar voor de toekomst, dat verandert een overname in de markt niks aan.'
Welke grote beweging gaat het vak veranderen volgend jaar?
'Blockchain gaat ongetwijfeld veel impact hebben. Maar als ik het heel realistisch en praktisch benader, dan denk ik dat veranderingen in de breedste zin het vak uiteindelijk echt veranderen. En mag ik dan nog een derde noemen? De opmars van spelers als Amazon is niet te stuiten.' Maar meer realistisch/praktisch: samenwerkingen in de breedste zin en de opmars van spelers als Amazon.
Wat is jouw grootste uitdaging?
'Tijd en keuzes!'
Wat wil je in 2018 niet meer terugzien?
'De jaarlijkse zwarte Pieten discussie: "Wat doen de merken hiermee?". Verder "mededelingen" van merken over dat ze genderneutraal communiceren. En de radiocommercial van Athlon wil ik ook echt niet meer horen.'
Koffiedik Kijken is een initiatief van IAA Nederland in samenwerking met de Adformatie en VEA. Behalve Dave Frauenfelder, geven Kerrie Finch, Erik Hensel en Jildou van der Bijl hun visie op 2018.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!