De beste manier om potentiële klanten, relaties en medewerkers informatie over je producten en diensten te laten vinden, is door het publiceren van content. Voortdurend nieuwe en interessante informatie, in plaats van de statische websites die veel organisaties op dit moment hebben. Dit blijkt uit recent onderzoek van Nielsen en AOL. In hun rapport, "Content is the Fuel of the Social Web" concluderen ze dat gebruikers meer dan de helft van hun online tijd besteden aan het consumeren van content. Daarna volgden social media en e-mail. Nielsen analyseerde daarvoor ruim 10.000 social media-berichten en ondervroeg meer dan 1000 leden van zijn online panel om te kijken wat de relatie was tussen de gekozen content en het al dan niet delen ervan. Ofschoon het hier Amerikaans onderzoek betreft, zijn de uitkomsten ook voor ons relevant.
Wat blijkt? Van alle informatie van derden die mensen met elkaar deelden via social media, ging het in 60% van de gevallen om links naar elders gepubliceerde content. Nog eens 36 van de berichten bevatte embedded content. Slechts een magere 4% van alle gedeelde informatie bestond uit de URL's van merken of corporate websites. Dit betekent dat 96% van alle informatie die online gedeeld wordt content betreft, en geen website-informatie. De website als synoniem voor web presence is daarmee van tafel. Marketeers ontkomen er niet meer aan om content te creëren en te publiceren om zo online gevonden te kunnen worden. Helemaal goed is het om op regelmatige basis die content te publiceren en te 'zaaien' in de social media zodat bredere verspreiding kan plaatsvinden. Een content-strategie is daarmee dus essentieel voor elke online strategie. En het belang van contentproductie als onderdeel van de communicatie-strategie is daarmee ook aangetoond.
Conclusies van het rapport: social sharing kan een zeer waardevolle en effectieve manier zijn om online gevonden te worden en zonder (wisselende en aantrekkelijke) content is zelfs de mooiste website onvindbaar.
Andere uitkomsten zijn dat mensen nu meer delen dan een paar jaar geleden, dat vrouwen meer delen dan mannen, en dat mensen eerder content delen waarvan ze de betrouwbaarheid en het nu hoger inschatten. Vrijwel alle ondervraagden gebruikten overigens meerdere media voor het delen van content.Het meest werd - niet geheel verrassend - gedeeld tussen vrienden en familie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!