De totale non-food markt groeide in het derde kwartaal van 2014 met 0,3 procent, ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2013. Met name groot- en klein huishoudelijke apparaten, telecom, toerisme en Entertainment lieten een omzetgroei zien. Fietsen, boeken, doe-Het-Zelf, consumenten electronica, foto, IT en fashion echter niet. Zo blijkt uit Q3 onderzoek van GfK Retail Reports.
De klein huishoudelijke markt liet een groei zien van maar liefst 10% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Met name stofzuigers werden goed verkocht. Door de invoering van het nieuwe energielabel per 1 september, kochten veel consumenten (zowel on -als offline) een afgeprijsde 'oude' stofzuiger met hoog vermogen (watt).
De categorie kleine keukenapparaten groeide met 16% vergeleken met het derde kwartaal vorig jaar. Goed verkochte producten waren o.a. friteuses, koffiemachines, waterkokers, citruspersen, sapcentrifuges en voedselbereidingsapparaten (keukenmachines en blenders).
De omzet van groot huishoudelijke apparaten werd in het derde kwartaal, met 8% groei ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, stevig ondersteund door de positieve ontwikkelingen op de huizenmarkt. Zo zat er stevige groei in alle keukenapparaten, zoals vaatwasmachines en inbouwkookplaten en magnetronovens. Maar ook wijnkoelkasten.
De omzet van wasmachines en droogtrommels samen groeide met 10%. Dit kwam onder andere door het slechte weer in augustus. Bijkomend voordeel was dat de consument gespaard had om de betere en energiezuinige producten te kopen. In droogtrommels werd de groei dan ook volledig gerealiseerd door de warmtepompdrogers.
Telecom
De groei van de 'gesimuleerde' omzet binnen de smart/mobilephone markt was voornamelijk te danken aan nieuwe smartphone releases in de maand september. In het derde kwartaal steeg het aandeel van verkochte 4G modellen naar 45%. De maand september liet zelfs een record van 50% zien. Inmiddels is bijna de helft van alle verkochte toestellen 4.5 inch groot, of meer. In dezelfde periode vorig jaar was dit slechts 23%. Ook worden de toestellen dunner. In september was voor het eerst 45% van de toestellen dunner dan 9mm. In dezelfde periode vorig jaar was dit slechts 30%.
De verkoop van mobiele accessoires in september zorgde ook voor een nieuwe impuls. Vooral 'opladers' groeiden sterk in het derde kwartaal.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!