Communicatiemanagers in de VS hebben een veel rooskleuriger beeld van hun eigen prestaties dan hun eigen personeel. Waar managers zichzelf erg goed beoordelen met een 6,7 op een schaal van 1 tot 7 is het oordeel van de medewerkers met 4,6 beduidend lager.
Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse Plank Center for Leadership in Public Relations, dat 838 leidinggevenden en managers interviewde evenals hun medewerkers.
Zonnig aan de top
Het onderzoek legt een aantal verschillen bloot, waaronder de diepe kloof tussen waarderingscijfers. De leiders beoordelen overigens niet alleen hun eigen prestaties hoger, ook op onderwerpen als ‘vertrouwen’, ‘bevlogenheid’, ‘werktevredenheid’ en ‘organisatiecultuur’ is hun oordeel veel hoger dan van de medewerkers zelf. Het leven ziet er wat zonniger uit aan de top, zo lijkt.
Bureaus blijer
Toch is nog altijd het overgrote deel (67%) van de PR-professionals tevreden of zeer tevreden met zijn baan, hoewel ook een aanzienlijk deel (22%) aangeeft ontevreden of zeer ontevreden te zijn. PR-professionals bij bureaus zijn overigens veel meer tevreden dan degenen die werkzaam zijn bij bedrijven of non-profitorganisaties. Blijkbaar is het werken met alleen communicatieprofessionals om je heen goed voor de werktevredenheid.