Kinderen in HongKong hebben het niet makkelijk. Het hele leven staat in het teken van prestatie en uitblinken.
Vaak mogen ze van hun tiger mums pas om middernacht naar bed, vanwege het vele huiswerk en de bijlessen. Een keertje naar McDonalds? Vergeet het maar.
McDonalds vond dat deze kinderen te weinig Happy Meals zagen, maar vooral ook te weinig toegang hadden tot creativiteit en inspiratie. En dat ouders best wat trotser mochten zijn op de creatieve hersenspinsels van hun kinderen.
De fastfoodketen bedacht daarom het project I’m Amazing. Gedurende de zomer van 2012 mochten de kinderen hun droomrestaurant ontwerpen, op papier zetten, en opsturen naar McDonalds.
Vervolgens konden hun ouders (en andere consumenten) stemmen op het favoriete ontwerp.
De 22 populairste ontwerpen werden nagemaakt, waarna het drukste restaurant in HongKong, de Megabox in Kowloon Bay, een complete make-over kreeg en helemaal volgens de stijl van de kinderen werd herbouwd.
De trotse ouders konden vervolgens in een veiling bieden op de ontwerpen. En dat leverde McDonalds een half miljoen dollar op om te besteden aan zijn Ronald McDonaldhuizen.
En 5,2 miljoen dollar aan earned media.
Creatie: DDB Group HongKong
Prijzen:
2013 Cannes - Silver Lion (Media)
2012 Kam Fan Awards - Grand Kam Fan
2012 Kam Fan Awards - Gold (fieldmarketing)
2012 Kam Fan Awards - Gold - Gebruik van Branded Content, Experiential, Sponsorship en Events
2012 Kam Fan Awards - Gold - Beste gebruik van ambient
2012 Kam Fan Awards - Gold - Beste geïntegreerde campagne
2012 Kam Fan Awards - Silver - Environmental/Space Design