Dat is het gevolg van het kabinetsplan om de bedrijf- en productschappen te saneren, zo meldt de Volkskrant. Die moeten zich gaan beperken tot uitvoering van overheidstaken. Daar horen reclamecampagnes voor de sector of producten niet meer bij.
Nu zijn er nog zeventien bedrijf- en productschappen. Zij doen werk voor de overheid maar hebben ook de bevoegdheid zelf werk voor hun sector te doen. De schappen worden betaald via heffingen die ondernemers in de bedrijfstak moeten betalen. De heffingen gelden zowel voor de overheidstaken als voor het zelfbedachte werk. Bij het zelfbedachte werk gaat het bijvoorbeeld om de Bob-campagne, en de campagne voor kipconsumptie van het Productschap voor Pluimvee en Eieren. In 2010 ging het in totaal om 254 miljoen euro aan heffingen.
Op aandringen van de Tweede Kamer haalt minister Kamp de bezem door het stelsel. De schappen mogen alleen nog overheidstaken uitvoeren. Dat betekent een enorme lastenverlichting voor ondernemers. Volgens Kamp kan voor 189 miljoen euro aan heffingen worden geschrapt.
Bron: de Volkskrant.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!