Het was een winnaar die op instemming mocht rekenen, de campagne #LikeAgirl voor het merk Always van Procter & Gamble. Het won de PR Grand Prix in Cannes. Tegelijkertijd was deze winnende pr-campagne ook stof voor debat over creativiteit in de pr-branche.
Volgens PR-juryvoorzitter Lynne Anne Davis van FleishmanHillard is 2015 een doorbraakjaar in Cannes. Nog nooit waren er zoveel pr-inzendingen (2000). Belangrijker nog, volgens Davis: de helft van die inzendingen kwam van pr-bureaus, een stijging van 30 procent in 2013 en 40 procent in 2014. De creativiteitskloof tussen pr-bureaus en andere creatieve bureaus is volgens Davis gedicht.
PR is volgens haar zo veel meer ‘sophisticated’ geworden en goed gepositioneerd om conversaties te managen: ‘Audiences have never been as accessible but never been more distracted, and the way PR can break through in a fragmented world is very distinct.’
Mondjesmaat
Er is wel wat op de woorden van Davis af te dingen, ook vanuit Nederlands perspectief. Nederlandse pr-bureaus hebben zich mondjesmaat laten zien, dit jaar stuurden alleen Ketchum Amsterdam ( DJ Stamps voor PostNL) en Het PR Bureau (Vodafone First Concert) campagnes in.
Ook is de winnende campagne #LikeAgirl volgens critici nou niet bepaald een signaal van oorspronkelijkheid van de pr-branche. MSL speelde als pr-bureau weliswaar een erg belangrijke rol, het aanvankelijk idee was afkomstig van creatief bureau Leo Burnett.
Misschien dat de woorden van jurylid Sebastian Stepak van MSL Polen troost bieden. Hij prees juist de samenwerking en integratie van een creatief bureau en de pr-inbreng van MSL. Zonder inbreng van beide was de winnende campagne er niet gekomen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!