Burning Ice: Just do it.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit stuk schrijf ik voor de laatste aarzelaars onder u. Ik schrijf het voor de kluizenaars en de wereldvreemden die deze herfst onder een paddenstoel of zwerfkei hebben geleefd. Heel even doe ik mijn sjofele journalistenjas uit en leen een glanzend saleskostuum van een collega. De boodschap: Just do it! Het is niet eng. Niet moeilijk. Het is spannend. Iets waar u veel van kunt leren. De afgelopen weken ben ik nog eens langsgegaan bij alle sprekers en workshopleiders en – hoe zeg ik dat zo neutraal mogelijk – er valt echt heel veel te genieten aanstaande donderdag. Donderdag? Congres…Communicatie…Burning ice. Rinkel, rinkel…. belletje! Het schijnt dat er ook veel vrouwen komen. Ik weet niet hoe dat komt.

Behalve een case over een fictief bedrijf - leuk, leuk - is Burning Ice in de eerste plaats een plek waar mensen komen die veel te vertellen hebben over het vak. Zo ben ik bijvoorbeeld heel blij met het verhaal van Monique Opdam, directeur communicatie van ING. Ze zal terugblikken op het verdwijnen van het merk Postbank op de integratie met ING, hoe dat in- en extern verliep. Ze zal eerlijk verhalen over de strategie van de afdeling Communicatie tijdens de bankencrisis. En ze vertelt over het nu: hoe het daadwerkelijk aangaan van de dialoog met de klant in de praktijk verloopt.

Richard van der Eijk opent. Ik sprak hem daags nadat het programma De Keuringsdienst van Waarde een kritische uitzending over Calvémayonaise had gemaakt. Hoe wordt zoiets geëvalueerd binnen het concern? Wat doe je überhaupt als de actievoerders aan de gevel hangen en meer in het algemeen: hoe zorg je dat zeer ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen intern verankerd raken en op een genuanceerde manier naar buiten worden gebracht? Welke rol speelt communicatie daarbij en wat zijn de dilemma’s.

Ook leuk: Steven van Belleghem. Ik bezocht hem in het überhippe Gent – voor echte socialmedia-experts moet je in België zijn. Van Belleghem is trouwens helemaal niet zo hip. Het is een sympathieke, bescheiden Vlaming die na publicatie van zijn boek The Conversation Manager over de hele wereld spreekt. Met een ijzersterk verhaal over wat je moet doen om daadwerkelijk via social media in contact te treden met je doelgroepen.

Ook de voormalige directeur BBC-news Richard Sambrook zoekt voor zijn huidige werkgever - Edelman PR – uit hoe de klanten van dat wereldwijde bureau het beste met de nieuwe, alom aanwezige consument kunnen communiceren. Hoe maak je je boodschap echt relevant? Want één ding is deze gelouterde journalist duidelijk: traditionele media zijn belangrijk, maar je kunt als organisatie ook zelf je eigen medium worden. Zelf je content uitzenden. Als je het maar goed doet. How to editorialise brands. Zo noemt Sambrook dat.

En dat waren dan alleen nog maar de keynote speakers. Ik zou nog eindeloos enthousiast kunnen vertellen over onze workshops: over hoe Charles Huijskens samen met u interne sociale onrust te lijf gaat. Ik zou kunnen vertellen over het buitengewoon leerzame en effectieve verhaal van een internal branding programma bij Essent, over de launch van een nieuw product via social media en hoe een door de wol geverfde Aegon-woordvoerder een crisis bezweert in dit tijdperk van razendsnelle media. Ik zou stuitend vrolijk kunnen worden over het verhaal van Eric Lagerwey en Robert Wester van Berenschot die u vertellen hoe u zorgt dat uw communicatieafdeling effectief opereert en hoe u echt mee kan praten op het hoogste niveau. En dan zou ik nog bijna de workshops over stakeholder engagement en de buitengewoon interessante workshop over de inzet van nieuwe en sociale media bij verzekeraar Achmea vergeten.

Maar dat doe ik maar niet, want anders denkt u nog dat ik overdrijf.
Kijk zelf maar even:

Tot donderdag.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie