Bloggers: 50 euro tot meer dan 500 euro per artikel

Traditioneel persbericht wordt nog door ruim 50% minimaal 1 keer per maand als inspiratiebron gebruikt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het cliché dat blogs alleen door jonge meisjes worden gelezen lijkt echt niet te kloppen: 80,4% van de bloglezers is tussen de 20 en 35 jaar oud.  Dat wijst het bloggersonderzoek uit, dat bureau Cherry Picker uitvoerde onder 206 Nederlandse bloggers. 70% van de bloggers haalt inspiratie uit privégebeurtenissen en ook bijna 70% van de best gelezen blogposts gaan over persoonlijke tips van de blogger.

Affiliatebureau
Om het bij velen nog onbekende bloggerslandschap beter in kaart te brengen, voerde Cherry Picker in april en mei een onderzoek uit onder 206 Nederlandse bloggers met uiteenlopende passies. Van travel en food tot interieur. De meeste deelnemende blogs (80%) zijn tussen de nul en vijf jaar oud. 20% van de bloggers blogt al meer dan vijf jaar en de gemiddelde blog bestaat nu 2 jaar.

Opvallend - zo menen de onderzoekers - is dat steeds meer bloggers zich aansluiten bij een media- en/of affiliatebureau: al ongeveer 37% van de bloggers werkt hier op vaste basis mee samen. Bijna 80% van alle bloggers plaatst wel eens betaalde content, maar daarvan geeft weer bijna de helft aan dat dit maximaal 5% van hun totale content beslaat. Bovendien doet twee derde van hen dit slechts 1-2 keer per maand. De tarieven die hiervoor worden betaald lopen sterk uiteen, van minder dan 50 euro tot meer dan 500 euro per artikel.

Meer dan 100.000
Iets meer dan de helft van alle blogs (55%) heeft minder dan 15.000 unieke bezoekers per maand. Ruim één derde (35%) trekt 15.000-100.000 unieke bezoekers per maand en zo’n 10% meer dan 100.000. Van alle deelnemers bleek 85% vrouw te zijn. Leeftijden liepen uiteen van 19 tot 61 jaar, met een gemiddelde leeftijd van 31 jaar. Het onderzoek bestond uit een online survey met 27 meerkeuzevragen en 1 shout-out. In het onderzoek werden bloggers gedefinieerd als online influencers die vanuit hun persoonlijke ervaringen en op persoonlijke titel content maken.

Ervaringsverslagen
Persoonlijke posts lijken het meest geliefd te zijn bij lezers. 69,6% van de respondenten geeft aan dat persoonlijke tips van eigen hand het meest populair zijn. Ongeveer de helft van alle bloggers haalt daarnaast inspiratie uit evenementen en mediareizen die georganiseerd worden door bureaus, bestemmingen en/of producten. Reviews en ervaringsverslagen die hieruit voortkomen blijken het ook goed te doen bij lezers. Verder vindt een grote groep bloggers (64,1%) inspiratie in het volgen van andere blogs en websites. Het traditionele persbericht wordt nog door ruim 50% minimaal 1 keer per maand als inspiratiebron gebruikt.

Bloggers gaan graag samenwerkingen aan met merken, producten en bestemmingen, maar sommige zaken zijn een echte ‘no-go’ voor bloggers. Bijna 75% van de bloggers zou het absoluut nooit accepteren als er te veel inbreng wordt geëist in de content, omdat deze puur en persoonlijk moet blijven. Ook geeft 38,4% aan af te zien van een samenwerking wanneer er te veel online marketing verplichtingen zijn, zoals het plaatsen van linkjes. Daarnaast gaat 36% niet akkoord met het plaatsen van content op basis van negatieve ervaringen.

Hoofdinkomen
Hoewel de meeste bloggers (57,8%) hun blog als bijverdienste hebben, geeft maar liefst 52,7% aan als doel te hebben uiteindelijk te kunnen leven van hun blog. Een kleine 20% haalt zijn hoofdinkomen nu al uit bloggen, terwijl een andere 20% (vrijwel) niets verdient met zijn blog en het (nog) puur als hobby ziet. Ruim 70% krijgt nooit een dagtarief voor het maken van reizen, testen van producten, of het bijwonen van events. Opvallend is dat wel steeds meer bloggers zich aansluiten bij een media- en/of affiliatebureau: al ongeveer 37% van de bloggers werkt hier op vaste basis mee samen. Bijna 80% van alle bloggers plaatst wel eens betaalde content, maar daarvan geeft weer bijna de helft aan dat dit maximaal 5% van hun totale content beslaat. Bovendien doet twee derde van hen dit slechts 1-2 keer per maand. De tarieven die hiervoor worden betaald lopen sterk uiteen, van minder dan 50 euro tot meer dan 500 euro per artikel.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie