Communicatief is dat een sappige klus te noemen: het optuigen van een nieuwe uitvoeringsorganisatie, het mobiliseren en activeren van maatschappelijke organisaties. En het plek geven aan aan burgerinitiatieven, vrijwilligerswerk en mantelzorg. Afgelopen week organiseerde ik samen met een heel team van de Gemeente Zaanstad een grote bijeenkomst in het Zaantheater hierover. Doel: input krijgen voor het beleidskader dat de uitwerking biedt van de nieuwe gemeente-taken. En wat ik toen opnieuw merkte: de kracht van de verbeelding.
Al meer dan 19 jaar werk ik samen met de Beeldleveranciers, een collectief van tekenaars die discussies in beeld brengen. Het Utrecht Centrum Project, WMO in Bloemendaal, Rijkswaterstaat, planvorming Zuidasdok, inrichting van de Gedempte Gracht. Steeds blijkt het werk van Carolien Feldbrugge, Peti Buchel en anderen er toe in staat te zijn om die zaken waar het om draait op een heldere manier te verbeelden.En dat kan helpen om de boel in beweging te krijgen en verandering te bewerkstelligen, zoals oud collega Huib Koeleman ook benadrukt in het septembernummer van Communicatie.
Het leuke is dat de gemaakte tekeningen niet alleen tijdens de bijeenkomst maar juist om in het vervolgtraject een belangrijke rol kunnen spelen in de communicatie. En met een beetje geluk gaan ze een eigen leven, zoals ik eerder ook al heb meegemaakt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!