ART – A Real Touch – over muziek, het nieuwe leiderschap en marketing

Marketing is aanreiken onderscheidende marketing is aanraken a real touch = art net zoals onderscheidend leiderschap wat hebben leiders en marketeers met dirigenten?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hoe kom je tot gezamenlijk resultaat in een geïndividualiseerde omgeving? Waarin iedereen onafhankelijk, autonoom en zelfsturend is. Geen God, kerk, staat of baas meer nodig heeft. We zijn allemaal ZZP geworden. Zelfbewust zelfsturend persoon. Met ieder een eigen domein: www.ik.com. Commitment? Ja, aan onszelf eerst. Maar welbegrepen eigenbelang laat ons ook beseffen: mens ben je pas als je tussen mensen bent. Overleven doe je samen. Vele handen maken licht werk, net als going with the flow.

beweging leiden

Niet alleen betekent samenwerken. Met of zonder leiders. Wie presteert dan en wie is de baas? Wie bepaalt wat er gebeurt, wie zorgt er voor resultaat?

De zwerm laat zien hoe een groep ook zonder leider in beweging en tot actie komt *.

De natuur geeft prachtige voorbeelden. De natuur laat ons vaak ook treffend zien hoe dingen nu eenmaal werken. Natuurwetten. Ga er maar dwars op staan en je zult hun geldigheid ervaren. Daar is geen filosofische discussie voor nodig.

vanzelf

De kracht van de zwerm. Geen leiders. Iedereen vanuit eigen kracht en verantwoordelijkheid, wakker en deelnemend. Volgend en proactief tegelijk. Vanuit eigenbelang (toegevoegde waarde) en samen meer kracht en invloed dan de som der delen.

In een groep zonder leiders is de wortel bepalend voor de beweging en de richting, wist Jaap van Ginneken te vertellen tijdens zijn presentatie op de Social Networking Day eerder dit jaar. De wortel? Dat is 10 van de 100, 32 mensen zetten een groep van 1.000 in beweging. Beweeg je met 1.000 dan ben je in staat een miljoen mensen richting te geven.

Je ziet ook dat een groep, eenmaal in beweging, snel kan profiteren van het sneeuwbaleffect en een lawine kan veroorzaken. Leiders katalyseren de beweging, initiëren en begeleiden deze. In een tijd dat we vergaand autonoom zijn laten we ons niet zomaar meer sturen. We moeten er wel de lol, zin, noodzaak - toegevoegde waarde zeg maar - van inzien. Dat stelt ook het kader voor wie en wat een leider mag zijn.

verbindend

Transparantie, keuze en betrouwbaarheid zijn sleutelwoorden van onze tijd. De leider van nu is verbindende schakel en faciliteert. De leider is ook niet exclusief, hij deelt z'n leiderschap en erkent de dynamiek van de zwerm en de sneeuwbal en haar exponentieel versnellende functie.

Het nieuwe leiderschap gaat over verbinden en vertrouwen. Over visie, keuzes en kansen. Over faciliteren en mogelijk maken. Over individu en samen. Samenwerken aan 1 + 1 = 3 resultaat voor iedereen.

art

Als weinig anders kan muziek verbinden. Muziek is universeel, overal verstaanbaar en in staat om mensen te laten samenwerken:

De video eindigt met een impliciet gestelde vraag die niet beantwoord wordt: Waarom? De communicatiekracht van woorden is beperkt. Die van beelden en muziek (geluid) veel groter. Het komt anders binnen, da's duidelijk, en het voelt (daardoor) verschillend.

Waar de zeggingskracht van woorden beperkt is naar tijd en plaats, kunnen beelden en muziek veel gemakkelijker als tijdloos en universeel worden ervaren.

Kunst, art, A Real Touch. Beelden en muziek raken. Wat raakt is emotie.

raak

De verbinding tussen emotie en vertrouwen is groot en belangrijk. Intuïtie, authenticiteit en vertrouwen hebben allemaal hun basis in wat je voelt bij wat je ziet, hoort en leest. Wat 'goed voelt' raakt. Wat raakt is echt, is te vertrouwen en vertrouwd. Geraakt worden, geraakt kùnnen worden gaat over binnen komen en laten komen. Het gevoel van kijken en luisteren.

Wat maakt een leider tot leider en waarom zou de krachtige zelfbewuste onafhankelijke geindividualieerde moderne mens die jij en ik zijn iemand volgen? Alleen als we er toegevoegde waarde van kunnen inzien, als we er toestemming voor verlenen. Vertellen vanuit luisteren bepaalt daarom de zeggingskracht van de leider.

Benjamin Zander geeft er een prachtig voorbeeld van en meet de succesvolle verbinding overtuigend af aan ... de glimmende ogen van z'n publiek.

shining eyes

Het nieuwe Leiderschap? Emotie, raken, glimmende oogjes

Muziek en woorden samen, over leiderschap, zeggingskracht en glimmende oogjes: Benjamin Zander:

Fantastisch inzicht ook van Zander: 'de dirigent maakt zelf geen geluid....' al wat hij doet, kàn doen, is de leden van z'n orkest het beste uit zichzelf laten halen. Zij maken de muziek. Leiderschap faciliteert.

loslaten

Dirigeren, faciliteren, de muziek mede maken zonder zelf een noot te spelen... : Itay Talgam laat in zijn TED-talk verschillende stijlen de revue passeren

over de controlerende leider die zijn rol kwijtraakt omdat hij ontwikkeling remt, de leider die de (geschreven) regels benadrukt en geen interpretatie toelaat, de leider die de coördinatie aan het team overlaat en het laat raden naar wat hij bedoelt, de leider die je uitnodigt je te laten meevoeren in het proces, de leider die je de emotionele essentie laat zien en aan je meegeeft en de leider die tot genietend toeschouwer wordt...

'if you love something, give it away'.... faciliterend leiderschap raakt aan, reikt aan en laat los.

en marketing dan?

Marketing linkt aanbieders en consumenten aan elkaar zoals de dirigent de verbindende schakel is tussen de musici (de makers...) en het publiek.
Doel en resultaat is de interactie tussen die twee.

Marketing die aanraakt?
Echt contact, uitnodigend, verbindend, aanhakend bij behoeften
Communicatie die toevoegde waarde vertaalt die door de koop wordt bevestigd.
Marketing die je prettig (bege)leidt.
Marketing die je voelt.

Marketing is ook de invitatie tot het feest dat er tussen aanbieders en consumenten kan zijn en de dans die leidt tot plezier voor twee.
Daarom ook mijn uitnodiging aan de marketeers: kom maar op met die invitatie en dans. Met creativiteit, authenticiteit, echt contact, en als het even kan een glimlach!

Kunst?
ART.
__________________________________________

* Jaap van Ginneken weet daar prachtig over te vertellen en heeft er ook een boek over geschreven: De kracht van de zwerm, zelfsturing in de organisatie

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie