Inderdaad, deze fabrikant heeft goed gezien dat ik in de markt ben voor nieuwe hardloopschoenen, maar het laatste waar ik op zit te wachten is dit soort advertenties die op mijn scherm verschijnen.
Push
Natuurlijk ben ik geïnteresseerd in het aanbod van deze fabrikant, maar ik laat mijn keuze leiden door reviews, testen en fora en een bezoek aan de site, die ik zelf perfect kan vinden. Niet door een banner. Sterker nog, het tegendeel is waarschijnlijk waar. Het is niet cool. Ondanks dat deze ‘getargetde banner’ zijn doelgroep perfect heeft gevonden, dankzij hoogstwaarschijnlijk flink wat profiling, targeting, big data, statistische algoritmen en andere prachtige moderne tech, slaat de fabrikant de plank faliekant mis. Waarom? Omdat hij ‘duwt’.
Pull
Tegenwoordig ga ik actief op zoek naar de producten die ik wil hebben. Ik ben op zoek naar informatie over het aanbod en zoek het liefst naar objectieve bronnen die wat over het product kunnen vertellen. Vrienden, kennisen, fora, media en reviews gebruik ik hiervoor. Maar ook de website van de fabrikant spit ik daarvoor helemaal uit. Hier komt ‘content marketing’ naar voren. Ik wil niet dat de fabrikant gewoonweg zégt dat hij het beste product heeft, maar dat hij me daadwerkelijk uitlegt waarom dit het beste product voor mij zou zijn. Door het leveren van de juiste informatie op het juiste moment help je als fabrikant mij als toekomstige klant met het maken van mijn keuzes in plaats van me lastig te vallen met reclame. Je trekt als fabrikant de klant naar je toe, bouwt een relatie op en overtuigt.
Analytics, testing en targeten, maar dan goed
In de digitale wereld van apps en websites zijn digitale gereedschappen zoals analytics, testen en targeting hierbij onmisbaar. Mits correct gebruikt maken ze het contact tussen de klant en de fabrikant zelfs tot een aangename ervaring:
- Met analyticstechnieken meet je welke content van je mobiele app of op je site populair is en welke content niet. Met deze gegevens op zak kun je de populaire content nog toegankelijker maken en de minder sterke content helder identificeren en verbeteren. Daarna kun je exact meten of je verbeteringen gewerkt hebben.
- Door middel van testen kun je verschillende versies van je ideeën uitproberen en meten welke versie het beter doet en leidt tot meer conversie. Dit leidt niet alleen tot hogere verkopen maar ook tot een soepeler onlne verkoopproces en dus tot een meer tevreden klant.
- Targeting is een krachtig wapen om de klant te voorzien van nóg relevanter informatie. Kennis over de klant die je opdoet tijdens het bezoek van de site of gebruik van de app kun je inzetten om daarmee ook daadwerkelijk beter passende informatie te bieden. Dit kan zo eenvoudig zijn als het aanbieden van content in de juiste taal tot het classificeren van gebruikers en bezoekers in persona of doelgroepen en ze een volledige toegesneden ervaring bieden.
Kortom, gebruik deze prachtige nieuwe technieken niet om mensen informatie op te dringen, maar biedt interessante en relevante informatie. Ondersteun ze met het nemen van hun aankoopbeslissingen en informeer ze op zo een manier dat ze ook precies krijgen wat ze nodig hebben. Dan koop ik mijn nieuwe hardloopschoenen bij u.
Foto: Wikipedia, Eckhard Pecher
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!