Accenture Innovation Awards Concept v/d Week- GiftCardCentral: bonne, bonne.. maar dan wel de juiste

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Jaarlijks kopen Nederlanders voor meer dan een miljard euro aan papieren en plastic cadeaubonnen. Inmiddels ligt voor ongeveer tweehonderd miljoen aan giftcards in keukenlades stof te vangen. De reden: ‘ik kan er niet iets mee kopen wat ik echt wil.’ Met verzilver je wat-moet-ik-ermee-bonnen eenvoudig, en wel voor tot 85% van de waarde.

De cadeaubonnenmarkt groeit jaarlijks met meer dan 10%. Een interessante markt, en daarbij komt dat elk jaar voor ruim vijf miljoen euro aan bonnen in de keukenla blijft liggen. Met het concept van GiftCardCentral zetten bedrijven cadeaubonnen als volwaardig medium in om een hogere omzet te kunnen behalen.

Psychologisch voordeel

Oprichter Roel Koppes legt uit hoe dat gaat. “De hogere omzet wordt gerealiseerd doordat ruim 60% van de consumenten die met cadeaubonnen betalen méér uitgeeft dan de waarde van de cadeaubon. Driekwart van hen geeft zo’n twee derde meer uit dan het bedrag dat op de giftcard staat. Het voordeel is vooral psychologisch. Mensen beschouwen cadeaubonnen niet als eigen geld. Ze geven liever een cadeaubon van twintig euro plus vijf euro cash uit dan twintig euro cash.”

Cadeau naar wens

GiftCardCentral biedt bedrijven en consumenten cadeaubonnen met korting aan. Een goede manier voor bedrijven om meer omzet en traffic te genereren én een extra incentive voor consumenten om een cadeaubon te kopen. Roel: “Dit komt bovenop de bekende voordelen van cadeaubonnen: makkelijk en snel aan te schaffen en de mogelijkheid voor de ontvanger om een cadeau naar wens uit te zoeken.” Met GiftCardCentral kunnen consumenten flink besparen bij het shoppen. Met de cadeaubonnen bespaar je sowieso al, en daarnaast kun je ook artikelen aanschaffen die met een flinke korting in de uitverkoop staan.

Zelf cadeaubonnen verkopen

Naast verkoop van cadeaubonnen koopt GiftCardCentral ze op. Daarmee is het de ideale plek voor consumenten om ongewenste waardebonnen om te zetten in cash. Je geeft op de website de aanbieder en eventueel de geldigheid van de bon aan waarna GiftCardCentral een bod doet. Ga je akkoord, dan stuur je de cadeaubon naar GiftCardCentral en krijg je, na verificatie, het bedrag op je rekening gestort. De opgekochte cadeaubonnen worden vervolgens aan andere klanten aangeboden met korting.

Grote niche

Daarnaast bemiddelt Roel voor minder populaire cadeaubonnen. “Bijna elke winkel verkoopt wel giftcards. De niche aan cadeaubonnen van niet-mainstreamwinkels is groot.” Omdat het voor ongunstig is voor deze bonnen een financieringsrisico te lopen, kun je zulke bonnen alleen aanbieden op de website van CardGiftCentral, in ruil voor een kleine marge. Roel: “Zo raken de verkopers hun bonnen zonder risico kwijt en vergroot ik het aanbod op de website.”

Goede timing

GiftCardCentral heeft afgelopen tijd twee investeerders binnengehaald. Voor 2012 staat veel op stapel. “In januari beginnen we met een grootschalige landelijke marketingactie om voor ongewenste giftcards uit Spanje en van onder de dennenboom een nieuwe eigenaar te zoeken.”

Accenture organiseerde dit jaar op 10 november de vijfde editie van de Innovation Awards voor nieuwe, innovatieve en veelbelovende concepten in de media-, communicatie- of high-techindustrie. 590 innovators schreven zich in. Inmiddels hebben we de prijzen uitgereikt. Op vind je een uitgebreid verslag in woord en beeld van de uitreiking die vorige week donderdag plaatsvond. In 2012 gaan we weer voor een nieuwe ronde met nieuwe kansen op de Blauwe Tulp en de Publieksprijs.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie