De gedachte dat mond-tot-mondreclame de beste reclame is voor je bedrijf is eeuwenoud. Valt daar nog iets aan te innoveren? Shearn, een samentrekking van ‘share’ en ‘earn’, denkt van wel. Het concept motiveert mensen om hun mening digitaal te spuien.
Robbert Peeters richtte samen met drie vrienden, Jeffrey, Leandro en Bart, Shearn op uit ergenis: “Voor de gemiddelde mkb’er is marketing te prijzig en te statisch, en we vonden dat de klassieke mond-tot-mondreclame toe was aan een update.” Ze bedachten een platform dat je beloont als je ervaringen deelt op Facebook. “Je verdient dan shearncredits die je kunt verzilveren bij horeca, in winkels en op evenementen.”
Gestart in Zeeuws-Vlaanderen
In juli vorig jaar zijn ze begonnen – in Zeeuws-Vlaanderen, niet de meest voor de hand liggende keuze voor een start-up. Robbert vertelt: “We hebben ons eerst gericht op de grotere dorpen en steden in het gebied, met de intentie om meteen België en overig Nederland te bedienen. We richten ons vooral op Nederland omdat uit diverse ranglijsten blijkt dat Nederland een erg goed ondernemingsklimaat heeft voor technologische start-ups zoals wij”.
Van mkb naar de grote jongens
Momenteel heeft Shearn ruim drieduizend gebruikers, wat er nog veel meer moeten worden. Robbert: “Tot nu toe hadden we alleen nog maar mkb’ers als klant, en nog geen grote ketens.” Daar gaat nu verandering in komen, want sinds kort doet ook Roompot mee aan de Shearn-app. “Het was een paar maanden werk om deze grote klant binnen te halen. Maar het helpt om meer gebruikers te krijgen.”
Drie pakketten
Het verdienmodel voor Shearn omvat drie verschillende pakketten. Als je als bedrijf een freemiumpakket neemt, hoef je niks te betalen. Robbert: “Je bedrijf is zichtbaar in de applicatie, je kunt geshearnd worden en je kunt basisstatistieken bekijken over je bedrijf. Met Shearn Plus, € 9,99 per maand, krijg je uitgebreide statistieken en kun je bijvoorbeeld zien waar je doelgroep zich bevindt. Voor maandelijks € 19,99 kun je ook de Shearn-berichten beheren en zorgen we voor extra zichtbaarheid voor je bedrijf door je Shearn acties op te nemen in onze mailing en te posten op de Shearn Facebook-pagina”.
‘Let op, dat kan snel gaan’
Shearnen kan snel gaan. Een café dat zich had aangesloten bij Shearn gaf voor twee shearncredits een pilsje weg, en er kon onbeperkt geshearnd worden. Robbert had de café-eigenaar van tevoren gewaarschuwd: “Let op, dat kan snel gaan.” Voordat hij het wist, werd de barman overspoeld met mensen die hun gratis pilsje kwamen innen. Midden in de nacht belde de café-eigenaar Robbert op om te vragen of hij de actie alsjeblieft kon aanpassen. Robbert stond op uit zijn bed, dook achter zijn computer en paste de actie aan. Inmiddels beschikt Shearn over een dashboard waarmee de klant zelf zijn acties kan aanpassen en een limiet kan instellen op het aantal keer dat er geshearnd wordt.
Spelen met Shearns
Facebookberichten plaatsen levert dus shearncredits op. Met deze beloning krijgen gebruikers een gratis drankje, diensten of korting. Maar zorgt deze stimulatie niet voor inflatie van mond-tot-mondreclame? Robbert vertelt: “Klanten kunnen met het Shearn-dashboard alle berichten beheren en foutieve en overbodige berichten wissen. Het moet wel geloofwaardig blijven. Ook negatieve berichten bieden kansen. Als iemand bericht dat hij in je restaurant lang heeft moeten wachten op het eten, dan kun je antwoorden dat je je medewerkers nieuwe sportschoenen hebt gegeven, en dat ze nu lopen als een trein.”
Accenture organiseert in 2013 voor de zevende keer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.
Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk een Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightech-concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. Inschrijven is mogelijk tot 16 augustus. De prijsuitreiking vindt op 8 november plaats in de Convention Factory in Amsterdam.
Kijk voor meer informatie en het inschrijfformulier op www.innovation-awards.nl. En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber – aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via Twitter.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!