Accenture Innovation Awards Concept van de Week - Lifelapse: maak een back-up en herbeleef je leven

Geïnspireerd door een studiegenoot, die zijn dagelijks leven registreert – hij noteert bijvoorbeeld elk kwartier zijn gps-locaties – raakten drie studenten geinteresseerd in het terughalen van je leven. Zij gingen op onderzoek uit naar het geheugen. Hoe werken de hersenen? Waar bestaat een herinnering uit? Hoe kun je een herinnering prikkelen? Het leidde tot Lifelapse, een manier om je leven te timelapsen. Met de iPhone-app Lifelapse leg je je leven vast en herbeleef je het wanneer je maar wilt..

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Je leven vastleggen, dat was waarmee de brainstorm begon. Glenn, een van de oprichters van Lifelapse: “We wilden een platform maken waar iedereen een back-up van zijn leven kan opslaan. Bij het ophalen van herinneringen moest vooral het gevoel van het moment terugkomen. Dat was een belangrijk uitgangspunt.” Het projectgroepje nam een duik in het menselijke brein, om te constateren dat 90% van de prikkels die je hersenen binnenkrijgen visueel zijn.. “Daarom besloten we voor ons platform met visuele content te werken. Hiermee was het Lifelapse-concept geboren.”

Vrijuit doen wat je wilt

maakt je dag documenteren supermakkelijk. Je hoeft geen foto’s meer te maken, dat doet de app zelf automatisch om de dertig seconden. Glenn: “Daarbij komt de van pas, een handgemaakt tasje voor je iPhone dat je om je nek hangt. Je kunt vrijuit blijven doen wat je wilt, je iPhone legt het ondertussen vast. De batterij houdt het twaalf uur lang vol. Inderdaad, zo leg je de hele dag vast in 1440 foto’s. Je bewaart je belevenissen en je kunt ze op een later moment versneld afspelen om momenten te herbeleven.”

;" title="&;">

Herinneringen koesteren

Volgens Glenn houden veel mensen zich bezig met de documentatie van hun leven. “Die mensen zijn sowieso een interessante doelgroep voor ons, maar Lifelapse is geschikt voor een veel grotere groep. Mensen willen sommige herinneringen voor altijd kunnen koesteren. Bijvoorbeeld een mooie bergwandeling of een feest. Het geheugen werkt helaas zo dat je altijd delen van een herinnering kwijtraakt, hoeveel indruk iets ook maakte. Met Lifelapse verlies je geen minuut van een bijzondere dag.”

Eigen ervaring

Sla vooral de doodnormale doordeweekse dagen niet over, suggereert Glenn. “De dag daarna is het misschien weinig interessant om terug te zien, maar kijk eens na een half jaar.” Hij spreekt uit eigen ervaring. “Mei vorig jaar waren we druk in de weer met verschillende standaardtimelapse-apps. Met het team gingen we naar Utrecht voor een brainstorm – door de stad lopen, terrasje pakken. Een half jaar later keken we terug, en dat was het moment dat we wisten ‘dit is echt heel vet wat we aan het doen zijn’ Alles van die dag kwam terug, het hele gevoel.”

Er komt nog meer

Het motiveerde om de ultieme timelapse-ervaring op poten te zetten. Lifelapse is de eerste app die een timelapse van een hele dag kan maken. Het is het begin van een webplatform dat in de toekomst de new way to capture your life and relive all your events and experiences moet worden. De basis blijft visuele input, maar de heren gaan extra functionaliteiten toevoegen om het geheugen optimaal te prikkelen. Zoals een functie om op te zoeken wat voor weer het toen ergens was, of wie toentertijd via Foursquare nog meer ingecheckt was. Ook kun je Lifelapse-momenten gaan delen met vrienden.

Lifelapse is een week live en nu al meer dan duizend keer gedownload. Niet gek voor drie jongens die hun studie Communications and Multimediadesign nog moeten afronden.

;" title="&;">

Accenture organiseert in 2011 voor de vijfde keer de Innovation Awards voor de Media, Communications & High Tech-sector. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightechconcepten is het dit jaar voor het eerste mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event.
Kijk voor meer informatie op . En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber voor de Blauwe Tulp, aarzel niet en tip het meteen. Je kunt aansprekende concepten ook .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie