De online-omzet als percentage van de totale omzet van de detailhandel in Nederland bedraagt 4,2 procent. Ter vergelijking: in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk liggen deze percentages op respectievelijk 5,1, 5,5 en 9,5 procent.
In Nederland gaan veel mensen nog vaak gewoon naar de winkelstraat. De fysieke winkeldekking is hier goed en daardoor loopt Nederland qua onlineverkopen wat achter op andere landen, aldus ABN Amro.
De onlinewinkelomzet is de afgelopen 15 jaar wel een explosief gegroeid: van 41 miljoen euro in 1998 naar 9,8 miljard euro vorig jaar. ‘Terwijl in 1998 slechts 2 procent van de Nederlanders wel eens een product online kocht, steeg dit in 2000 al naar 9 procent en in 2013 naar maar liefst 70 procent’, aldus ABN Amro.
Nieuwe ondernemers
Het online winkelen trekt veel nieuwe ondernemers aan: sinds 2006 is het aantal webwinkels ruimschoots verdubbeld. Volgens online brancheorganisatie Thuiswinkel.org telt Nederland in totaal 45.000 bedrijven met een webwinkel als hoofd- of deelactiviteit. Driekwart van alle webwinkels is een eenmanszaak. Vier op de vijf webwinkels hebben minder dan twee werknemers in dienst.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!