Uit recent onderzoek blijkt dat juist communicatiefouten van topmanagers wrevel wekken bij werknemers. Dat zijn uiteenlopende zaken, zoals iemands naam niet kennen of het geven van vage opdrachten.
Op de site van de Harvard Business Review geeft Lou Solomon, ceo van communicatie-consultancy Interact, 7 adviezen aan leiders om de communicatie en de band met medewerkers te verbeteren. Hier een bewerking daarvan.
1. Geef specifieke complimentjes...
Een algemeen complimentje is niet voldoende voor mensen die hun ziel en zaligheid in hun werk leggen. Zeg in plaats daarvan iets specifieks voor de medewerker, zoals: "Ik waardeer de manier waarop je mensen betrekt van andere afdelingen, je bent een verbinder". Leiders moeten signaleren welke bijdragen werknemers afzonderlijk leveren en ze laten weten dat die niet onopgemerkt zijn gebleven.
2. Zeg eens bedankt...
Er zijn tal van mogelijkheden op een dag om waardering te tonen voor de inspanningen van werknemers. Dat kan via een informeel bedankje, bij het koffieapparaat of in de gang, en via publieke erkenning door mensen op een personeelsvergadering, in een nieuwsbrief of in een e-mail persoonlijk te bedanken.
3. Vraag wat mensen naar hun ideeën…
Werknemers zullen hun beste ideeën niet delen met managers die zelf altijd het 'juiste' antwoord menen te hebben, of die simpelweg zelf de credits nemen voor de ideeën van anderen. Leiders moeten hun werknemers betrekken en vragen: "Hoe denk jij dat we kunnen verbeteren?", "Waarom komen we niet vooruit?" Het is belangrijk een veilige omgeving te creëren waarin mensen zich kunnen uiten en erkenning krijgen voor hun ideeën.
4. Laat weten wat er gebeurt en wat medewerkers kunnen verwachten...
Bedrijven zijn tegenwoordig in een permanente staat van verandering, en maar al te vaak worden medewerkers op het laatste moment over veranderingen geïnformeerd. Leiders onderschatten vaak het vermogen van werknemers om slecht nieuws te accepteren. Werknemers begrijpen het beter als hun het ‘waarom’ erachter wordt verteld. Ze hebben behoefte aan en waardering voor leiders die informatie met hen delen en een eerlijk verhaal over hun toekomst vertellen.
5. Geef voortdurend feedback...
Wacht niet op het functioneringsgesprek om mensen te vertellen hoe ze hun werk doen. Een cultuur van continue feedback is gezond de bovendien verlangen die jongere generaties (Y-Z) ook meer coaching en feedback dan vorige generaties.
6. Wees menselijk, ook in je communicatie…
Goede leiders hebben verstand van zaken en weten waarover ze het hebben. Maar dat is niet alles. Werknemers hechten juist aan leiders die af en toe met de benen op tafel kunnen vertellen en lachen om hun eigen fouten. Wees niet bang om te laten zien dat je menselijk bent.
7. Noem de medewerkers bij naam…
Leer medewerkers bij naam kennen. Als een bedrijf daar te groot voor is, begin dan met de mensen in de directe nabijheid. "Ik ben niet goed met namen", is geen excuus. Mensen voelen zich erkend en herkend als ze bij naam worden genoemd. Het is een simpele manier om mensen te binden.