In 2015 zoeken uw klanten informatie over uw bedrijf helemaal zelf op als ze daar zin in hebben. Ze zoeken via Google, kijken naar reviews, fora en social media en vormen zich een beeld van uw bedrijf en uw aanbod. Als ze geïnteresseerd zijn kiezen ze ervoor uw site of app te gebruiken. U bindt uw klanten door ze te voorzien van precies passende, relevante en onderhoudende informatie. Content marketing gaat daarom een steeds grotere rol spelen ten opzichte van de traditionele ‘push’ van advertenties. Daarnaast gaat in 2015 de opmars van mobiele technologie gestaag door. In het afgelopen jaar werden weer records gebroken; de tijd die besteed werd op het internet via mobiele apparaten was groter dan de uren via de desktop.
Content marketing en mobiel zijn daarom de kernwoorden voor digitale marketing voor 2015. Nieuwe technieken zoals personalisatie, targeting en testen leveren daardoor een aardig pakket aan eisen op waaraan een goed CMS in 2015 zal moeten voldoen, we noemen er vijf:
Engagement, bezoekers en conversie
In 2015 gaat technologie u, als marketer, nog meer helpen om de gebruiker binnen zijn context juist die informatie voor te schotelen die hij wil hebben. Content marketing, targeting en personalisatie worden steeds belangrijker eigenschappen voor een CMS.
Zo heeft uw klant op zijn mobieltje, onderweg naar huis, als het regent, in het buitenland, misschien behoefte aan andere specifieke diensten die u biedt dan thuis achter de desktop. Thuis heeft hij juist misschien wel behoefte aan het doorspitten van detailinformatie in uw uitgebreide productcatalogus. En even los van de context, als u ziet dat uw bezoeker een software-ontwikkelaar is heeft het waarschijnlijk sowieso geen zin hem marketingspeak voor te houden.
Door het slim toepassen van de nieuwste targeting- en personalisatietechnieken draagt u uw boodschap helder uit over al uw communicatiekanalen terwijl u tegelijkertijd op de context van de gebruiker toegesneden informatie aanbied. U zult zien dat de gebruiker dit zal waarderen en met plezier uw site of app zal gebruiken en dat daardoor de engagement met uw merk zal toenemen.
Testen en optimalisatie
Als u specifieke en gepersonaliseerde content aanbiedt aan uw gebruikers dan dient u eerst de vraag te beantwoorden: “maar welke content wil mijn gebruiker dan wel zien?”. U kunt hierbij vertrouwen op uw eigen gevoel, maar beter is het natuurlijk om daadwerkelijk te bewijzen welke content het beste werkt voor uw klant.
Met behulp van A/B tests of multivariant tests toont u een klein deel van uw gebruikers - bij wijze van experiment - alternative content, denk bijvoorbeeld aan een andere titel boven een nieuwsbericht of een alternatieve banner. Vervolgens meet u welke van de varianten de voorkeur heeft van de gebruiker.
Hiermee onderbouwt u welke content u het beste kunt laten zien, gebaseerd op feiten en niet op gevoel. Moderne experimenten gaan zelfs nog verder en tonen al tijdens het testen de ‘winnaar’ automatisch steeds vaker, zodat het risico dat u een variant toont die minder succesvol is steeds kleiner wordt.
Integratie met uw bedrijfssystemen en uitbreidbaarheid
Een website of mobiele app is niet gewoonweg een digitale tegenhanger van uw bedrijfsbrochure. Dat is iets van vroeger. Een gebruiker verwacht tegenwoordig relevante en persoonlijke informatie van uw bedrijf en diensten en dat betekent in vrijwel alle gevallen dat deze informatie diep uit uw bedrijfsinformatiesystemen opgegraven dient te worden. Hiertoe is het belangrijk dat uw CMS koppelt met deze systemen om deze informatie te ontsluiten.
Naast deze integratie is uitbreidbaarheid ook een belangrijk aspect. Business requirements veranderen continu en ook uw organisatie leert en wint aan inzichten. Deze nieuwe kennis leidt tot het maken van aanpassingen binnen het CMS. Het is erg belangrijk dat dit kan gebeuren met zo min mogelijk impact op de situatie, zonder het systeem stil te hoeven leggen of ingewikkelde conversies of configuraties uit te hoeven voeren.
Mobiel, mobiel en nog eens mobiel.
Mobiel is verplicht. Het kiezen van een CMS dat niet met mobiele technologie om kan gaan heeft gewoonweg geen zin. Dit betekent echter niet dat u gewoon uw website in een app giet en dan klaar bent. Beter onderzoekt u de ‘user journey’ en geeft u aan in welke gevallen en onder welke omstandigheden de gebruiker contact heeft met uw bedrijf via mobiel of via de website. Met deze informatie kunt u zowel uw app als uw website optimaal bedienen vanuit het CMS.
Multi-channel publishing
Het aantal apparaten waarmee de klant uw bedrijf benadert neemt in 2015 alleen maar toe. Nu heeft u misschien niet direct een televisietoestel, gameconsole, digitale radio, navigatiesysteem of thermostaat in uw productportfolio om te koppelen aan uw CMS, u kunt er wel degelijk zeker van zijn dat gebruikers met tientallen verschillende mobieltjes, tablets, desktops, laptops en misschien wel smartwatches in het nieuwe jaar contact zoeken met uw bedrijf. Natuurlijk moet u allereerst de layout voor deze channels passend en responsive leveren vanuit uw CMS. En dit stopt niet alleen bij de schermgrootte, het kan zijn dat u op mobiele apparaten een echte native app of een hybride (Cordova) app wilt gebruiken in plaats van de webbrowser of dat u apparaat specifieke gegevens wilt gebruiken om te beslissen welke content u serveert naar de bezoeker. Op deze snijdt u de contactmomenten tussen de gebruiker en u perfect toe op de situatie en behoefte van de klant.
Conclusie
In 2015 smelten mobiel, desktop, targeting, personalisatie en testen nog verder samen. De techniek gaat het mogelijk maken uw klanten nog beter te bedienen met de informatie die ze daadwerkelijk willen hebben. Hierdoor worden ze sterker verbonden met uw merk. Deze ‘pull’ strategie is een krachtig alternatief voor de traditionele pushmarketing. Dit kan een flinke positieve invloed hebben op de manier waarop uw klanten de communicatie met uw bedrijf ervaren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!