Als zelfs Collect, tijdschrift voor kunst & antiek, Marcel Wanders omschrijft als een sterk merk dan is er iets aan de hand. Collect komt tot deze uitspraak naar aanleiding van de tentoonstelling Pinned Up waarin het werk van de ontwerper vanuit kunst- en designhistorisch perspectief wordt geanalyseerd.
Pinned Up is t/m 15 juni te zien in het Stedelijk Museum Amsterdam. Een interessante tentoonstelling omdat het verhaal over Marcel Wanders en de manier waarop hij zijn merk heeft gecreëerd ook voor merk(ver)bouwers waardevol is.
Advies 1: denk liefdevol
Wanders stelt: ‘Als poëzie over liefde gaat en kunst over liefde en toneel over liefde gaat en als opera over liefde gaat... waarom denken we dan dat vormgeving gaat over functionaliteit?’
Daar heeft hij een punt en hetzelfde geldt voor veel producten en diensten. Hoe vaak worden we niet lastig gevallen met zaken die louter vanuit functionaliteit of bedrijfsprocessen zijn ontwikkeld? Terwijl ze ook liefdevoller kunnen zijn.
Stap 1 is denken vanuit customer insights.
Stap 2 is denken vanuit oprechte liefde voor de klant.
Advies 2: denk contrastrijk
Wanders is enerzijds een (extreem) commerciële designer / art director en anderzijds een autonome kunstenaar / verhalenverteller die precies doet wat hij wil.
Vooral het tegelijkertijd tonen van dit contrast getuigt van lef. Dat doet hij bij zijn ontwerpen bijvoorbeeld door (oude) archetypen te combineren met moderne technieken. En als merk doet hij dat door heel macho te zijn en tegelijk heel vrouwelijk.
Het zijn juist deze contrasten die maken dat we geboeid blijven door Wanders. Merken die langdurig sterk willen zijn, spelen bewust met contrasten.
Advies 3: geloof in jezelf
Vrijwel alle thema’s in het werk van Marcel Wanders zijn terugkerend. Al vanaf het begin van zijn carrière gaat het om verrassen, versieren, verbeelden, verleiden. Zijn hoofdthema is: ‘to create an environment of love, live with passion and make our most exiting dreams come true’. Een duidelijke brand purpose. En een purpose met uithoudingsvermogen. Met name het uithoudingsvermogen van een brand purpose en brand promise is belangrijk.
Het risico van een (te) groot geloof in jezelf cq. in je merk is natuurlijk dat het merk zich niet meer ontwikkeld.
Hoewel we tegenwoordig ook een minder lichtvoetige kant van het merk Marcel Wanders zien, ben ik benieuwd op welke wijze het merk Wanders merkgeoriënteerd zou kunnen innoveren.
Waarmee ik doel op innovatie die nadrukkelijk voortkomt uit het merk en dus niet (louter) vanuit customer insights.
Buiten de gebaande baden
Zeker als het merk Wanders zich buiten de gebaande baden van productontwerp en interieurs gaat bewegen zal het - nog meer dan nu het geval - inhoud kunnen geven aan de brand purpose. Ik ben wel benieuwd naar de Matthäus Passion van Wanders. En naar liefdevol openbaar vervoer. En naar serious games van Marcel Wanders…
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!