Nieuwe tijden, nieuwe kansen. YouTube is in 2022 populairder dan ooit: de op één na grootste website en populairste zoekmachine ter wereld. En dit lijkt door de opkomst van Connected TV alleen maar te groeien. Als merk kan je er bijna niet meer omheen: het populaire videoplatform heeft zich een plaats verworven in de marketingmix anno 2022. Maar waarom laten vele merken dan nog zoveel kansen liggen? Dat kan anders. Dat moet anders. Ik geef je een aantal redenen waarom 2022 hét jaar is om te starten met YouTube en hoe je dat dan succesvol doet.
Waarom YouTube een plek verdient in je huidige marketingmix
Simpelweg een bestaande TV-spot promoten of een influencer inhuren is tegenwoordig niet meer genoeg als je op wil vallen op YouTube. Met relevante content en langetermijndenken maak je YouTube tot een perfect platform om je merk te promoten. Er zijn genoeg redenen om juist nu daarmee te beginnen. Zo is Google’s videoplatform populairder dan ooit: momenteel gebruiken meer dan 12 miljoen Nederlanders YouTube maandelijks.
Niet alleen het aantal kijkers is hoog, YouTube zet ook aantoonbaar aan tot kopen. Onderzoek toont aan dat 55% van de hedendaagse consumenten online video en YouTube gebruikt voor shopping-onderzoek. Men zet het populaire videoplatform dus massaal in om de toekomstige hypotheek, een nieuw recept of een volgende tuinklus verder uit te pluizen middels video content. Geen wonder dat meer dan 90% van de gebruikers nieuwe merken leert kennen via YouTube.
Nóg een goed argument: video’s verschijnen steeds vaker in de Google zoekresultaten. Tegenwoordig laat namelijk 26% van alle zoekopdrachten een video zien en die genereren een CTR van maar liefst 61,6%. Er zijn dus genoeg redenen waarom YouTube een vast onderdeel zou moeten worden van jouw huidige marketingmix.
YouTube als ver ontwikkeld platform: de kansen voor merken
Is jouw merk die pionier, die nét een stap verder wil gaan op het gebied van videocontent? Dan liggen er bij YouTube genoeg kansen! Maar ik hoor je denken: hoe kan mijn merk nog opvallen op een videoplatform waar elke minuut meer dan 600 uur aan content wordt geupload? Dat kan zeker, maar met een ouderwetse aanpak wordt dit moeilijk. Denk als merk verder dan het op goed geluk doorplaatsen van jouw TV-commercial. Claim de expert-rol, middels relevante help-content. Help-content waar jouw consument écht behoefte aan heeft, op het moment dat de consument zelf oriënteert op een toekomstige aankoop. In 2022 kijken consumenten namelijk YouTube, wanneer het hen zelf uitkomt. Dit biedt enorme kansen om als ‘de specialist’ daar te zijn, wanneer jouw doelgroep een koopbeslissing maakt. Op een niet-opdringerige manier; zonder dat het ergernis bij de YouTube-gebruiker oproept.
En tel hierbij de groei van Connected TV maar op. Ruim 21% kijkt wekelijks YouTube-content op het grootste scherm in hun woonkamer: de televisie. De voordelen? Meer aandacht, langere kijktijd én… soms kijkt zelfs de hele familie mee. De manieren waarop YouTube-content wordt bekeken, worden dus verder verruimd. En dit levert kansen op voor de productie en distributie van videocontent. Zo kan je als merk de Smart TV-streamers video’s tonen die meer gericht zijn op awareness, waarbij de mobiele kijkers content te zien krijgen met een focus op conversie. En dat brengt mij bij het volgende: de talrijke mogelijkheden van YouTube Advertising.
Dankzij de integratie met het Google Ecosysteem kun je de juiste klanten bereiken dankzij specifieke targeting. Zo kun je onder andere zien wie er kijkt, op welk device het meest gekeken wordt, welke websites worden bezocht en welke apps worden gedownload. Het resultaat: meer impact en minder waste van je advertising budget.
Tot slot, biedt YouTube tal van mogelijkheden op het gebied van contentcreatie. Je kan je als merk he-le-maal uitleven en zo het hart van jouw kijker veroveren: alles is mogelijk. Denk aan long-form productreviews van zo’n twintig minuten, waarin je jouw consument alle ins en outs van jouw nieuwste product laat zien. Maar ook met YouTube’s nieuwste feature genaamd ‘Shorts’, kun je met korte user-generated clips (van maximaal 60 seconden) duizenden abonnees per maand naar jouw kanaal toetrekken. Meer leren over het gebruik van YouTube Shorts? Bekijk dan onze gratis webinar terug hier. Al met al, ben je met YouTube dus niet gebonden aan één soort content. Vaak is het combineren van meerdere formats de sleutel tot succes.
Het succesverhaal van Amazon Prime Video
Een voorbeeld van een merk dat de uiteenlopende mogelijkheden van content creatie optimaal heeft benut, is Amazon Prime Video. Het streamingplatform wilde meer bekendheid verkrijgen onder Nederlandse film/tv-fans voor hun diverse originals en exclusives. Na een data-gedreven onderzoek naar de subculturen op het internet en hun kenmerkende taal, werd duidelijk hoe je met hen het beste kan communiceren en aan de hand van welke content. In plaats van de gebruikelijke advertenties in te zetten (korte video's of 30 seconden commercials) zijn er memes, special edits en populaire clips gemaakt. De kijkers waren niet gewend om deze grappige, tailor-made advertenties te zien, maar ze vonden het he-le-maal geweldig. Dankzij de combinatie van data-onderzoek, geoptimaliseerde content creatie en een doordachte advertentiestrategie werd het kanaal van Amazon Prime Video populairder dan ooit. De resultaten? Een stabiele basis van 300.000 kijkers per dag, met pieken van bijna een miljoen en in totaal meer dan 35 miljoen views.
2022: hét jaar voor YouTube-succes
Veel merken denken misschien dat ze met YouTube de boot hebben gemist, maar het tegendeel is waar: juist in deze tijd kun je meer opvallen dan ooit. Dit is te danken aan de shift in kijkgedrag, het nieuwe algoritme, de vele nieuwe mogelijkheden om te adverteren en de groei van Connected TV. Toch weten veel marketeers niet waar ze moeten beginnen. De juiste aanpak om aanwezig te zijn op YouTube lijkt al snel te duur of te ingewikkeld. Vaak zijn er nog veel vragen of onzekerheden. Wij als YouTube Agency Team5pm hebben daarom onderzoek gedaan naar de behoeftes van marketeers. Veelvoorkomende vraagstukken hebben we vervolgens op een rijtje gezet:
#1 Hoe claim ik een domein op YouTube en Google?
#2 Welke content moet ik maken?
#3 Hoe behaal ik meer views op mijn bestaande content?
#4 Hoe kan ik mijn merkvoorkeur vergroten?
#5 Hoe kan ik effectief adverteren op YouTube?
Deze hebben we beantwoord in onze gratis whitepaper 'YouTube for Brands'. Klik hier om de whitepaper "YouTube for Brands - How to succeed in 2022" te downloaden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!