Koningsdag vier je met vrienden, dat is de boodschap die Staatsloterij wil uitdragen de nieuwe campagne rondom de Koningsdagtrekking. In de commercial – die woensdagavond live gaat - wordt het verhaal verteld van Boris, een man die in Japan werkt en op zijn werk een goudvis krijgt bezorgd. Hij weet niet precies wat ermee moet, maar besluit de vis mee naar huis te nemen. Onderweg ziet hij op een groot oranje billboard de tekst: Boris, we missen je. Pas thuis valt het kwartje als hij een enveloppe open waar een Koningsdaglot in zit met een notitie van zijn vrienden.
De commercial eindigt op Koningsdag in Café De Zotte Goudvis (ongetwijfeld een knipoog naar de cafe de Blaffende Vis in Amsterdam waar Koningsdag jaarlijks groots wordt gevierd). De campagne werd gemaakt door TBWA\Neboko.
Michael Kastelijns, business director Staatsloterij, claimt dat de Koningsdagtrekking inmiddels in het rijtje van de tompouce en vrijmarkt thuishoort. In 2023 werden bijna vijf miljoen loten verkocht in aanloop naar de nationale feestdag. De afgelopen vijf jaar schommelde het aantal tussen de 4,85 miljoen en 5,51 miljoen. Ter vergelijk: de Hema verkocht vorig jaar rond de miljoen tompouces.
Kastelijns: ‘Met deze campagne benadrukken we het gevoel dat Nederland heeft tijdens Koningsdag: samen zijn en samen vieren.’ De loterij wil de propositie 'Groepsspelen' onder de aandacht brengen, waarbij gewonnen prijzen gelijkwaardig over een groep spelers verdeeld worden.
Anouk Zink, managing director TBWA\Neboko: ‘Met deze commercial werden we uitgedaagd om weer alles uit de kast te halen en een inspirerend en ontroerend verhaal te maken. Met als resultaat een commercial waarin we mensen aansporen om elkaar op te zoeken en samen te zijn, iets wat tekenend is voor Koningsdag.’
Bekijk hier de Koningsdagcommercial van de Staatsloterij:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!