Opvallen. Dat is wat de duurzame bank Triodos probeert te bewerkstelligen met de nieuwste campagne, gemaakt door Dawn. Met korte formats in de vorm van video’s, gifjes en stories in reclameblokken, timelines en outdoor wil Triodos Bank consumenten, politici en bedrijven laten inzien dat het huidige systeem onhoudbaar is. Met de zogenaamde 'tegengifjes' wordt aangespoord gewoontes te doorbreken.
Tegengifjes als trendbreuk
David Snellenberg van Dawn geeft aan dat deze campagne een trendbreuk is met vorige campagnes. ‘Voorheen gingen we uitvoerig en verdiepend in op thema’s, maar deze campagne is gemaakt voor een breder publiek dat crossmediale campagnes sneller decodeert. We lanceren de tegengifjes op alle kanalen en in alle formaten om overal te proberen de inertie te doorbreken. Uiteraard met de typische Triodos Bank-afdronk. We dringen geen keuzes op, maar laten die bij ons nogal kritische publiek. Dat is ook in het verleden een succesformule geweest om de groei van de bank te realiseren.’
Maud Pinckers, hoofd marketing bij Triodos Bank Nederland: ‘Wij geloven dat de wereld en de economie pas echt gaan veranderen als er radicale keuzes gemaakt worden. Die keuzes moet je niet opdringen maar aanmoedigen, en dat proberen we als Triodos Bank altijd te doen. Het bewustzijn begint er te komen, nu is het tijd om daad bij veelbelovende woorden te voegen.’
Metafoorcampagne
Een overzicht van alle tegengifjes is hier te vinden. Jurian van der Hoeven, Programme Manager bij Dawn, vertelt in gesprek met Adformatie meer over deze zogenaamde tegengifjes.
‘Het is een campagne in een metafoorvorm. De campagne is een oproep om andere keuzes te maken. We leven in absurde tijden en Triodos wil het belang van het verschil maken aanstippen. De oproep is gericht aan consumenten, politici, maar ook bedrijven. De gifjes en video’s vormen een soort raadseltjes voor de kijker.’
‘Het ene raadseltje is makkelijker op te lossen dan de andere. Zo zijn de goudvissen een metafoor voor niet met de stroom meegaan, maar je eigen stroom te kiezen. Je ziet namelijk een goudvis die buiten de vissenkom terecht komt. Een gifje met een kerncentrale is wellicht ook wat makkelijker te ontcijferen. Elk reclameblok bevat overigens minstens drie van dat soort uitingen voor een gelaagde informatiestroom.’
‘Het doel is onder meer om te verwarren. De tegengifjes zullen misschien dan ook wat onduidelijk kunnen aanvoelen voor de kijker. Vandaag de dag zijn er alleen enorm veel standaard bankencampagnes, maar Triodos is niet zomaar een bank. Met deze metafoorcampagne probeert Triodos dan ook op te vallen tussen alle andere banken.’
‘Duurzaamheid is nu heel belangrijk, maar er moeten dan wel bepaalde keuzes worden gemaakt. Het is overigens niet zo dat mensen er onwelwillend tegenover staan. Voor Triodos is het belangrijk om mensen aan het denken te zetten om zo andere keuzes te maken. De bank zelf wil hierin dan ook het goede voorbeeld geven om de oproep om het verschil te maken krachtiger te maken. Het is hier ook een gedachtegoed van de bank dat wordt gedeeld. Een voorbeeld van dat gedachtegoed is dat er bij Triodos geen sprake van een bonuscultuur.’
Credits
Concept en strategie: Dawn
Creatie en productie: Rogier van der Zwaag X Javier Jaén X Dawn Productions
Postproductie: Ambassadors
Sounddesign: Soundcircus
Muziek: M-Ost Audio Post