Premium

Tikkies eerste tv-commercial, Holland & Barrett 'juist nu' in actie en meer campagnenieuws

Verder presenteren Amnesty International, Big Americans en uitvaartbedrijf Dela opvallend creatief werk.

Natwerk ontwikkelde de eerste tv-commercial van Tikkie.

Amnesty International: etnisch profileren is on(te)recht

In opdracht van Amnesty International heeft creatief bureau Home (voorheen Hammerfest) de social-campagne 'Etnisch profileren = on(te)recht' ontwikkeld. De tagline moet benadrukken dat etnisch profileren niet alleen onterecht is, maar ook gebaseerd is op een onrechtvaardigde perceptie van overheidsinstanties.

Voor de campagne zijn er zogenoemde splitscreens ontwikkeld, waarin twee verschillende mensen in twee identieke situaties te zien zijn, met daarbij één duidelijk verschil: de huidskleur, afkomst, religie of naam van de personen. De verhalen van deze zogeheten Amnesty-ambassadeurs zijn te lezen op een speciale campagnepagina

Omar Osman, creatief bij Home: 'Om de realiteit onder ogen te zien, is het soms van belang om de vinger op de zere plek te leggen. Het wordt tijd om de blinde vlek van etnisch profileren te erkennen en te doorbreken, zodat gelijkheid niet slechts een loze belofte blijft.'

Het doel van de campagne is niet alleen om overheidsinstanties (zoals de politie, Belastingdienst) aan te spreken, maar ook mensen een petitie te laten tekenen voor 'een wettelijk verbod op etnisch profileren'. Het uiteindelijke doel is om 100.000 handtekeningen op te halen en die na de formatie aan het nieuwe kabinet 'aan te bieden', aldus Amnesty International.

Naast social media-uitingen is de campagne op de radio (NPO, Sublime, FunX) te horen. Ook worden er influencers ingezet om de boodschap verder te verspreiden. 

Dela-medewerkers spelen zichzelf in tv-commercial

'Omdat elk leven oneindig aandacht verdient', dat is de boodschap van de nieuwe campagne van uitvaartbedrijf Dela. Het betreft een co-productie van de bureaus TBWA\Neboko en Wefilm. Twaalf jaar geleden ontwikkelde Wefilm al samen met Rik Ledder en Darre van Dijk (toen Ogilvy, nu TBWA) de veelgeprezen 'Waarom wachten'-campagne voor Dela. Een wat onorthodoxe bureau-oriëntatie ging aan de nieuwe samenwerking vooraf.

In de campagne zijn echte Dela-medewerkers te zien. Zij vertelden de bureaus hoe ze hun werk ervaren en op basis daarvan zijn de scènes in de campagne ontwikkeld. 

Roel Welling van Wefilm: 'Het laten zien van verhalen rond uitvaarten is niet makkelijk, omdat de dood vaak een taboe is. Toch willen we laten zien hoe mooi de oprechte aandacht van Dela-medewerkers is, juist in de week van de uitvaart. We wilden niet op echte uitvaarten draaien, maar wel echte verhalen met echte mensen vertellen, daarom is er voor een 'hybride' commercial gekozen; de Dela-medewerkers spelen zichzelf in een fictieve set.'

De campagne, waar ook Amp Amsterdam aan meewerkte, wordt op televisie en online uitgerold. 

Tikkie voor het eerst op televisie

De betaal-app Tikkie is voor het eerst met een commercial op televisie te zien. De campagne, die ook via online en outdoor wordt uitgerold, is bedacht en ontwikkeld door reclamebureau Natwerk.

In de campagne wordt de 'Groepie' onder de aandacht gebracht; een app-functie waarmee de gebruiker groepsuitgaven kan bijhouden en verrekenen. 'Doe dat nou meteen, dan voorkom je gedoe later', aldus Tikkie. Eerder ontwikkelde Natwerk onder meer activaties als de Tikkie Flessenopener en Tikkie Qroon voor de betaal-app.

Holland & Barrett: kom in actie, júist in de winter

Gezondheidswinkelketen Holland & Barrett (zo'n 200 filialen in Nederland) lanceert een nieuwe 360-campagne genaamd 'Winterfit'. De campagne moet Nederlanders oproepen om 'juist in de winter' in actie te komen. De campagne is ontwikkeld door N=5, sinds vorig jaar het vaste reclamebureau van de winkelketen. 

Het betreft het vervolg op de eerdere zomer- en herfstcampagne van Holland & Barrett genaamd 'Leef met de kracht van de natuur'. In de nieuwe tv-commercial zien we drie schaatsers de ijskou trotseren om als eerste het natuurijs op te gaan. 

Holland & Barrett: 'In de winter zijn mensen vaak geneigd zich terug te trekken, onder een dekentje met een kop warme chocolademelk. Maar juist in de koude wintermaanden naar buiten gaan, doet de gezondheid van de mens ontzettend goed. Dat is de boodschap die we met de campagne willen meegeven.'

De campagne wordt naast televisie uitgerold via outdoor, radio, social media en instore. 

Big Americans wil gamers 'helpende hand' bieden

Big Americans, een merk van Dr. Oetker, wil met de online campagne 'A pizza to die for' Nederlandse en Vlaamse gamers aantrekken. De campagne moet hen uitnodigen om op een creatieve manier 'game over' te gaan en dit te filmen. De meest originele inzendingen maken kans op een 'levenslange voorraad pizza'. 

Bekende influencers als Game Meneer en Qucee zijn onderdeel van de campagne, die is ontwikkeld door reclamebureau Being There. 

Anne-Fleur Blom, brand manager Big Americans: 'Het is algemeen bekend dat gaming en pizza hand in hand gaan. De campagne speelt in op het inzicht dat het voor gamers vaak een uitdaging is om de controller neer te leggen en te gaan eten, vooral wanneer ze middenin een spannende game zitten. Maar daar staat wel een beloning tegenover die bekendstaat om zijn genereuze karakter, namelijk heel veel Big Americans Pizza's.'

Credits:
Opdrachtgever: Big Americans (onderdeel van Dr. Oetker)
Klant: Joost van den Berg, Anne-Fleur Blom en Ezra van der Heijde
Bureau: Being There
Strategy Director: Robrecht Stoekenbroek
Producer: Britt van de Vlag
Creatives: Isi Merkx & Elwin Kennis
Animatie: LocoMoto
Design: Studio Doen
Filmmaker: Edwin Stevens
Geluid: THNDR
Media: EssenceMediaCom
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie