Ik begrijp het inmiddels ietsje beter. Waarom Amerikanen van American Football houden. Het is lekker om te zien hoe anderen jouw frustraties van zich af beuken. Of zoiets. Want het spel zelf? Dat begrijp ik eerlijk gezegd nog steeds niet. Waar zijn die gele zakjes voor?
Half Amerika staat zondagavond schreeuwend voor de TV: SuperBowl 57! En net als andere jaren is dat weer een heel groot reclame feest. Met een flink duurder toegangskaartje, dat wel.
Na een jaar lange reeks bagger op tv met commercials met ellenlange bijsluiters komen de ‘big spenders’ naar buiten om ons te vermaken. Liefst $7 miljoen kost een 30-seconden spot - vorig jaar ‘slechts’ $5,5 miljoen - dus daar wil je dan wel je best voor doen. De teasers vlogen ons deze week om de oren en het is al duidelijk: na alle covid perikelen is purpose aan de kant geschoven voor humor en Hollywood steeds meer door TikTok-ers.
Precies 70 commercials telt de SuperBowl. Ik heb alvast mijn favorieten genoteerd.
Why not an EV?
Ik kan er niks aan doen, maar ik heb een zwak voor Will Ferrell. Na z’n Noorse avonturen stapt hij opnieuw geweldig op het pedaal bij General Motors. ‘Why not an EV?’: GM heeft een nieuwe samenwerking met Netflix en daarom Squid Game, Army of the Dead en… Bridgerton?
Binky Dad
Heel veel diepe inzichten geeft Will niet. Kia doet het wat dat betreft veel beter. ‘Binky Dad’ is een epic poging om het hele gezin happy te houden. Met een geweldige Rocky soundtrack ook.
Slim trouwens ook hoe ze op TikTok een aantal alternatieve eindes voor Binky Dad hebben.
Singularity
Websites die websites maken? Adam Driver kan er niet over uit. Deze Squarespace commercial is ongelofelijk mooi gemaakt en kan zo het universum in.
A mountain of entertainment
Wat hebben Beavis en Butthead en Sylvester Stallone met elkaar gemeen? Niet zoveel. Behalve dan dat ze allebei op de een of andere manier op Paramount Mountain zijn beland. Want wat komt er na de Southern Face?
Okay eentje dan nog. Want je moet weer aan het werk. Of nee, twee lukt ook nog wel.
booking.com zegt weer als vanouds booking.yeah en met Melissa McCarthy is dat een heel goed idee.
Moet het allemaal over de top en ingewikkeld? TurboTax laat zien dat het ook wel ietsje kleiner kan. Met een regel als Don’t Do Your Taxes heb je ook niet zoveel meer nodig.
De oogst van dit jaar? Het ziet er goed uit alvast. Ik begrijp in ieder geval de SuperBowl steeds beter. Hou dat reclame niveau vast voor de rest van 2023 zou ik zeggen. Het zou mooi zijn. Misschien te mooi. Goed, ik hoop erop in ieder geval.
Rogier Vijverberg is ECD en mede-oprichter van Superheroes. Hij runt het kantoor in New York.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!