Staatsloterij heeft donderdagavond de Gouden Loeki 2019 gewonnen met zijn eindejaarscommercial met het aandoenlijke egeltje Freddie. Het is het tweede jaar op rij dat Staatsloterij en TBWA\Neboko met het gouden beeldje naar huis gaan. Vorig jaar won hun commercial over het natte hondje Frekkel de reclameprijs.
In de populairste commercial bij het publiek wordt het egeltje - een animatie benadrukken de makers - gered door een man die zojuist een staatslot heeft gekocht. Hij neemt het beestje mee en bouwt liefdevol een huisje zodat Freddie zijn winterslaap kan houden.
Zilver en brons
Het is de 25e keer dat de Gouden Loeki werd uitgereikt, dit jaar in Theater Amsterdam. Speciaal voor deze jubileumeditie werden ook een zilveren en bronzen Loekie uitgereikt.
De tweede plaats ging naar Disneyland Parijs en BETC Paris met hun commercial over de populairste eend uit Parijs, Donald Duck. Albert Heijn won Brons met ‘Een onvergetelijke kerst’, ook een productie van TBWA/Neboko.
51.000 stemmen
Er waren tien commercials overgebleven in de finale van de Ster Gouden Loeki 2019. Het Nederlandse publiek en een onafhankelijk publiekspanel van GfK kozen de winnaars, de stem van beide groepen telde voor 50 procent.
Het Nederlandse publiek bracht totaal 51.000 stemmen uit.