Premium

Sonos lanceert radiozender Full Spectrum ter ere van Pride

Elektronicamerk wil op mondiale schaal de LGBTQ-community en People Of Colour (POC) steunen.

Sonos lanceert radiozender Full Spectrum ter ere van Pride
Sonos

Sonos, bekend van de speakers en home sound systemen, lanceert radiozender Full Spectrum op Sonos Radio ter ere van de internationale Pride maand. Omdat wereldwijd de grote Pride-evenementen geen doorgang konden vinden, bedacht Sonos een initiatief, dat bij het merk moest passen en om de LGBTQ-gemeenschap en POC* op internationaal niveau een hart onder de riem te steken. De Pride-zender op Sonos Radio is volgens het bedrijf, een volledig voorgeprogrammeerde radiozender met muziek uitgekozen door Pride@Sonos, een interne LGBTQ-community bestaande uit LGBTQ-medewerkers en voorstanders.

 

Radiozender Full Spectrum

Volgens het elektronicabedrijf is de muziek op de Pride-zender zeer divers. De Pride@Sonos-community ïnitieerde, creëerde en cureerde het muziekplatform samen met artiesten uit de LGBTQ-gemeenschap. Sonos legt uit dat een deel van de programmering bestaat uit nummers die onlosmakelijk met de Pride-beweging verbonden zijn. Toch, zo benadrukt het speakermerk, passeren ook veel nummers die niet direct binnen het spectrum te verwachten zijn de revue: ‘Deze gaan gepaard met een een anekdote, een persoonlijke uitleg waarom het nummer bijzonder is en indruk maakte op degene die het nummer in de lijst heeft gezet. Er zijn tussendoor exclusieve interviews, afgenomen door Rita Houston, program director bij WFUV in New York, met bekende LGBTQ-artiesten, waaronder Brandi Carlile en Laura Jane Grace te horen.’ 

Lees ook: Diesel lanceert controversiële LGBTQ-campagne met onverwachte twist

Sonos lanceert radiozender Full Spectrum ter ere van Pride
Sonos lanceert radiozender Full Spectrum ter ere van Pride Sonos

Sonos Radio

Sonos Radio is een gratis, streaming-radioservice exclusief voor klanten en bereikt volgens Sonos meer dan 10 miljoen huishoudens wereldwijd. Het bedrijf licht toe dat de service een aanvulling is op de meer dan 100 streamingopties die beschikbaar zijn op de muzieksystemen: ‘Er zijn meer dan 60.000 internationale radiostations van meerdere streamingpartners partners te beluisteren op het platform met daarnaast een eigen programmering van Sonos zelf, waaronder Full Spectrum.’

Merkstrategie

Het is volgens Sonos de eerste keer dat het bedrijf haar stem laat horen in relatie tot Pride. Het merk maakt duidelijk dat ze dit al jaren wilden, komma maar dat ze niet zomaar iets wilden doen om erbij te horen ‘Veel merken doen hetzelfde en dan wordt het vaak niet duidelijk waar een organisatie dan voor staat. Wij hebben met Pride@Sonos op mondiale schaal overleg gehad over wat het initiatief moest zijn, zonder een meeloper te zijn. Sonos Full Spectrum is in lijn met de waarden die internationaal organisatiebreed worden gedragen, van de ceo in Santa Barbara tot aan een brand manager hier in Nederland. Samen willen we zo meer begrip, openheid en steun geven aan de wereldwijde Pride- of LGBTQ-gemeenschap.’

Leren begrijpen

Dmitri Siegel, vice president, global brand Sonos, geeft in een verklaring aan dat Sonos de officiële sponsor is van zowel het platform als de Pride@Sonos-community: ‘We dragen het initiatief organisatiebreed en ik ben dankbaar dat wij de mogelijkheid hebben een partner te zijn van de community. Als blanke heteroman is het soms zo dat het intimiderend of oncomfortabel kan zijn om je te verbinden aan de LGBTQ-waarden omdat de angst regeert iets verkeerds te zeggen, beledigends zelfs. Nu doe ik mijn werk terwijl ik Full Spectrum luister en de community beter leer te begrijpen. Dit maakt me minder onzeker en oncomfortabel en opent mijn ogen dingen te zien die ik anders niet zou zien.’

Lees ook: ‘Dragvertising als ideaal middel om merkwaarden uit te dragen’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie