Slim inzicht leidt tot fraai Zaans omdenken

CAMPAGNEPRAAT | Herkenbaar, lekker to the point, beetje cliché, maar ach, dat mag bij een product als mayonaise.

Adverteerder: Zaanse Mayonaise
Titel: Zo goed als huisgemaakt
Bureau: The Family
 

WAB: We maken deze column al een tijdje Mejuffrouw Krouwel. We hebben van alles voorbij zien komen, maar mayonaise nog niet. Vandaag is het dan zover. Adformatie geeft ons mayonaise. Eindelijk! 

MK: Mayonaise? Wat zeg je nu? Zo kletsen we over grote supermarkten, hippe jeans en laatst nog, hippere swapable fietsen. En nu moeten we kletsen over ambachtelijke mayo. Adformatie denkt echt dat wij overal verstand van hebben hè?! Nou, doe jij maar het eerste toefje dan. 

WAB: Wat mij aanspreekt aan het inzicht, is dat bij veel producten je de illusie hebt dat je het zelf kunt maken.  

Bij mayonaise heb je slechts nodig: 1 ei / 1 eetlepel azijn of citroensap/ 1/2 el mosterd / snufje zout / 200 ml zonnebloemolie of milde olijfolie. Jouw vervolgvraag zou dan vast zijn: maar hoe maak ik het dan? Heel simpel! Doe alle ingrediënten, behalve de olie in het bakje van de staafmixer. Draai even door. Voeg dan een scheut olie toe, draai weer en herhaal dit tot je ziet dat de olie gaat binden. Voeg nu een grotere hoeveelheid olie toe en draai tot het de goede dikte heeft. Wil je het dikker, voeg meer olie toe. Klaar! 

MK: Uhm, nu wordt ons Campagnepraatje ineens een Kookpraatje?! Dat is niet ons recept hoor.

WAB: Nee, maar zoiets eenvoudigs als zelf mayonaise maken doen de meeste mensen niet. Wij zijn als moderne consument steeds meer van gemak. Zaanse mayonaise snapt dat. Ze gaan niet de concurrentie aan met dat ze lekkerder zijn dan zelfgemaakt. Ze snappen de hiërarchie heel goed. Je wilt vast het liefst iets dat zelf gemaakt is, maar Zaanse mayonaise benadert dat heus wel voldoende. Dus wees vooral praktisch en pak de Zaanse tube.

MK: Okay dan. En wat een nuttige info weer meneer Bol. Nooit geweten hoe je zelf mayo maakt. En precies wat jij zegt: waarom zou je dat doen? De schappen in de supermarkten liggen er vol mee. Vraag is dan ook eerder welke kies je? Ik pakte zelf altijd al de Zaanse. Waarom? Omdat mijn moeder dat ook altijd had. Het Douwe Egberts-effect dus. En ik had die associatie met het ambachtelijk en vooral niet zelf gaan rommelen, dankzij haar, dus al. Toch denkt Zaanse in samenwerking met The Family dat dat meer benadrukt moet worden dan voor deze n=1. Waarom is dat denk je? 

WAB: Qua mayonaise heb ik me wel ontwikkeld. Vroeger pakte ik blind Calvé. Maar tegenwoordig zijn er veel meer en lekkerder varianten. Mijn lievelings is tegenwoordig Jean Baton Belgische mayonaise. Onze vakgenoot Aleks Fiege werkt daar en heeft mij ge-influenced. Als je die proeft, ben je om. En als je voor het mayoschap staat, is er veel meer keuze. Je hebt vegamayo, truffelmayo, yoghurtmayo etc.

Zaanse mayonaise kiest voor vertrouwd, de pure mayo. Jouw vraag was waarom ze gaan voor het ambachtelijke, het huisgemaakte gevoel. Tsja. Zoveel merken doen dat. Blijkbaar willen wij dat als consument graag horen. Ikzelf vind het een beetje geforceerd. De mayonaise komt uit een fabriek. Prima toch?! Nu over naar de executie. Wat vind jij van de spot?

MK: Ik vind hem eigenlijk wel lekker. Sowieso voor mij als wannabe keukenprinses heel herkenbaar. Al die ingrediënten. En dan gaat het altijd ergens net mis en zijn de snufjes van dit en dat net niet gelukt en smaakt het niet zoals bedoeld. Ik vind de muziek lekker, die trekt je aandacht. Maar bovenal vind ik de slogan: 'Zo goed als huisgemaakt', wel sterk hoor. Op dat soort slimme vondsten kan ik wel jaloers zijn.

En niet onbelangrijk: lekker short & sweet. Gewoon, kort, snel, weinig woorden, to the point. En misschien is dat vandaag de dag wel de grootste uitdaging voor reclamemakers en adverteerders. Want we hebben al zo weinig aandacht. Zeker voor producrten als mayo toch?

WAB: Sorry. Ik ben minder enthousiast. Hij is prima productioneel gemaakt. Prima pay-off. Prima grappig (man worstelend met ingrediënten die door de lucht heen vliegen). Prima qua relevantie en merkkoppeling. Maar niet meer dan dat. Ik zou de commercial dus echt wel accorderen als merkverantwoordelijke bij Zaanse. Maar met dit slimme inzicht had je nog meer kunnen doen denk ik. Of ben ik nu te betweterig?

MK:  Je doet me bijna denken aan die zure variant mayo. Maar ja daar zijn ook liefhebbers van. Ik hoef je hier niet aan het spreekwoord 'de beste stuurlui staan aan wal', te herinneren. Maar we hebben het over mayonaise hè? Patatje met, frietje met. Dat werk. Dus het inzicht, zo goed als huis (zelf)gemaakt in een tube, vind ik al heel sterk hoor. Nogmaals het is mayo. Maar vertel: zit je punt dan in een beter inzicht of meer met dit inzicht doen? 

WAB: Het inzicht is sterk. Je had er (denk ik) creatief meer uit kunnen halen en er qua script en storyline een slimme vondst bij kunnen zoeken. Nu is het alleen maar een klungelige man in de keuken. Punt. Dat vind ik zonde. Ook is het een beetje cliché. Maar zoals je al zegt: misschien moet je het in zo’n categorie ook niet te moeilijk willen maken.

MK:  Daarover gesproken meneer Bol. Wij kregen nog wat kritische feedback: Vorige week hadden we een lezer op LinkedIn te pakken die ons wel erg serieus nam. Deels terecht natuurlijk! Maar anderzijds werden wij als een te makkelijk brabbelpraatje weggezet. Hij haalde uit naar Adformatie: dat ze wel erg  lui waren door met ons slappe geklets hun content te vullen. Dit praatje over mayo was nummer 96 sinds onze start. Dus.. wat denk je? Halen we ons jubileum, Campagnepraat #100 wel? Of sneuvelen we met de haven in zicht.. 

WAB: Nee zeg. Wij weten heel goed wat onze rol is. Door met een onafhankelijke en gezond kritische blik naar campagnes te kijken. Zonder kennis van briefing of achtergrond van het werk, kunnen wij zo fris mogelijk onze observaties delen met onze lieve lezers. Het aantal positieve reacties is vele malen groter dan die enkele verwijten. Dus wij gaan fijn door met ons ambacht van commentaar vanaf de zijlijn. Hoppa!

Zij marketingbaas van NN Group, hij directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Met vandaag de nieuwste campagne van Zaanse mayonaise. 

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Coen Olde Olthof
Hear hear! Dde Waldorf and Statler van de Marketing wereld laten zich niet gek maken door een verzuurde schrijver. :)
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Martin Mol
Nou, de gekozen stijl van het tegen elkaar praten leest heel geforceerd. Zoals jullie het doen met van die geconstrueerde geinig bedoelde woordgrapjes en kwinkslagjes. Het wringt en stoort met wat je wilt vertellen. Bovendien: als je dat allemaal weghaalt, blijft er niet veel over. Eerlijk is eerlijk. Misschien een ghostwriter inschakelen voor die laatste paar keer tot de honderd? Moet je zien hoe het er op vooruitgaat. Succes!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie