Muziekkenners en reclamemensen geven hun visie op reclamemuziek. Adformatie vroeg Sietze Rademaker, director new business & sonic branding bij Amp.Amsterdam om duiding en de beste reclamemuziek-voorbeelden in het kader van de Reclamemuziek Top 40 die weer van start is gegaan. Stemmen op de beste reclamemuziek van de afgelopen 50 jaar kan nog tot 24 november op de website.
Rademaker kent zijn muzikale pappenheimers. Hij was één van de drie mensen verantwoordelijk voor de lancering van Spotify in Nederland. Voor hij bij de sonic branding company begon trad hij onder andere op als DJ, samen met Steve Johnsen onder de naam The Disco Accidents, vooral op veel feesten in de reclame industrie. Muziek en reclame, voor Rademaker al jaren onlosmakelijk verbonden.
‘Muziek in reclame is nog steeds steeds belangrijk om een emotionele connectie te creëren tussen merk en consument. Nog belangrijker is dat het de juiste muziek is. Sluit het aan bij het verhaal; vertaalt en versterkt het dat verhaal en past het bij het merk.
Daarnaast denken steeds meer merken en bureaus na over muziek in reclame als groter geheel van de identiteit van hun merk - dus hoe klinkt het merk eigenlijk en past deze muziek daar wel bij. Daarmee kun je muziek dus niet meer los zien van een grotere strategie.’
‘Muziek is denk ik steeds een belangrijkere positie gaan innemen omdat de mogelijkheid voor de consument om te reageren, met name door alle nieuwe media, zijn toegenomen. Hierdoor kun je veel meer inspelen op cultuur en locatie. Targeting en data is daarbij een belangrijke rol gaan innemen.’
‘Middels een pitch of directe briefing wordt er na schakelen met de creatieven (en producers) van een bureau eerst vaak een richting bepaald aan de hand van een zogenaamde music search en research. Nummers die aansluiten bij de briefing en die relevant zijn voor de doelgroep.
We hebben bijvoorbeeld toegang tot Universal Music’s data, componisten en artiesten vanwege onze unieke partnership. Dit helpt ons weer enorm bij het bepalen van die richting. Daarna zetten we of componisten uit ons netwerk aan het werk die demo’s maken en uit die demo’s wordt dan de uiteindelijke final gekozen, of er wordt een track gekozen uit die database. We organiseren ook regelmatig 'writing camps' waarbij we groepjes schrijvers en muzikanten uitnodigen om samen met ons muziek te schrijven en produceren.’
‘Dat verschilt enorm en is erg afhankelijk van het project. Soms is een bestaand nummer zo goed, dat dat direct ook de keuze is voor de muziek in de commercial. Toch wordt er meestal iets op maat gemaakt dat perfect aansluit bij het beeld. Natuurlijk wil iedereen graag een hit. Dat lukt ons soms ook.’
‘Muziek is nog steeds regelmatig een sluitpost van creatie, maar gelukkig verandert het langzaam en worden we steeds vaker eerder in het proces betrokken, wat het uiteindelijke resultaat alleen maar ten goede komt.’
'De campagnes van Interpolis, Diesel en Audi.'
'Die voor de commercials van Sony, Kenzo World en Gears of War.'
'De Vodafone-commercial voor Duitsland op basis van David Bowie’s ‘Heroes’ spant wel de kroon.'
‘Het belang van goede muziek in reclame zal altijd blijven bestaan. Het kan een campagne zoveel sterker en beter maken als muziek juist wordt ingezet. Wat nog belangrijker zal worden is dat je je als merk op den duur weet te onderscheiden door die muziek; dat de consument je gaat herkennen vanwege bepaalde muziek of muziekgebruik. Daarnaast willen ook steeds meer artiesten meewerken aan muziek in reclame omdat het ze een heel goed podium biedt, dat was vroeger wel anders.’
‘Wij zijn exclusieve sync partner van Universal Music en Joost Haartsen, onze managing director is al meer dan 10 jaar ook hoofd sync van Universal Music Publishing in de Benelux. Rechten van muziek zijn zéér belangrijk, maar ook steeds ingewikkelder geworden de laatste jaren door de enorme toename in diversiteit en complexiteit van de manier waarop content wordt gecreëerd en gedistribueerd. We geven daar bij Amp.Amsterdam ook masterclasses in, die we tegenwoordig online kunnen doen. Erg interessant voor mensen die er meer over willen weten.’
‘Succes én falen kan heel erg door de muziek bepaald worden. Kijk en luister naar het Vodafone-voorbeeld van David Bowie. Het syncen van een een hele goede track leidt niet automatisch tot een goede commercial, integendeel.’
'Muziek produceren was nog nooit zo leuk als voor een Super Bowl Audi spot, met vol orkest, ten behoeve van een Disney-wereldprimeur, in Studio 1 van Abbey Road studios, met een absolute wereldster als lead zangeres! Onze eigen Diederik van Middelkoop had die mazzel en wij konden er van meegenieten!'
Stemmen op de beste reclamemuziek
Stichting Nederlandse Top 40, Adformatie en Spreekbuis.nl organiseren de landelijke Reclamemuziek Top 40 aller tijden: de verkiezing voor de beste reclamemuziek uit de afgelopen 50 jaar. Breng hier je stem uit.
Stemmen kan tot en met 24 november. Op vrijdag 27 november zenden Frank van ’t Hof en Wouter van der Goes de gehele lijst uit op NPO Radio 2 tussen 18.00 en 22.00 uur.
Lees ook:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!