Rode Kruis komt met reanimatietraining in 35 Instagram Stories

180 ontwikkelt de campagne die - onbedoeld - heel actueel is.

Het Rode Kruis introduceert ‘Life Saving Stories’, een innovatieve reanimatietraining op Instagram. De campagne is bedacht en ontwikkeld door 180 Amsterdam en is een game die bestaat uit 35 Instagram Stories. Daarbij wordt op basis van het juiste ritme iemand gereanimeerd na een hartstilstand. Door steeds door te tikken naar de volgende story, blijft het personage in leven. De bijbehorende muziek is gecomponeerd door MassiveMusic.

Daarmee is de campagne - onbedoeld - heel actueel na de hartstilstand (met goede afloop) van de Deense profvoetballer Christian Eriksen, afgelopen zaterdag tijdens de EK-wedstrijd Denemarken-Finland.

In Nederland krijgen zo’n driehonderd mensen per week een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Uit onderzoek blijkt dat omstanders en vaak de jongere generatie, vaak niet goed weten wat ze moeten doen. Terwijl door reanimatie én het gebruik van een AED binnen 6 minuten de overlevingskans tot wel 50 procent vergroot wordt. In samenwerking met het Rode Kruis bedacht 180 Amsterdam een campagne waarbij deze generatie iets van EHBO leert.

Koen Gerretsen, artdirector 180 Amsterdam: 'Vaak wordt het socialemediagedrag van jongeren als negatief beschouwd. “Ga eens iets nuttigs doen”, is wat men dan vaak hoort. Met Life Saving Stories doen we precies dat en maken we van het "tapgedrag" in Instagram Stories een herkenbare tool waarmee ze in de toekomst het leven van, juist die oudere, kunnen redden.'

Eline Nijhof, hoofd EHBO bij het Rode Kruis: 'Op deze manier maken we de drempel laag om reanimatievaardigheden aan te leren. Vervolgens volgt het stapje naar oefenen in de praktijk vanzelf. Deze stap past ook heel goed in onze strategie om meer jongeren EHBO- en reanimatievaardigheden aan te leren.'

Omdat timing van groot belang is als het gaat om reanimatie, bedacht het Rode Kruis: waarom verwerken we het ideale tempo om te reanimeren (104 BPM) niet in muziek? Auke Riemersma van MassiveMusic: 'Hiervoor wordt al jaren "Stayin’ Alive" van de Bee Gees gebruikt en dat is geweldig, zowel qua tempo als qua tekst, maar wij vonden dat het tijd was voor iets nieuws. Vooral omdat het Rode Kruis hiermee een wat jongere doelgroep wilde aanspreken, past de nieuwe muziek en het passende ritme beter en gaat het hopelijk een hoop levens redden.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie