Ruim 2 miljoen Nederlanders hebben reuma, waarbij artrose de meest voorkomende vorm is. Reuma beperkt mensen niet alleen thuis, maar ook op school en op het werk. DPG Media kreeg de opdracht om in Nederland een bewustwordingscampagne te ontwikkelen over de urgentie om artrose te stoppen voor mens en maatschappij. Het verhaal van ReumaNederland wordt over de bühne gebracht op een toegankelijke manier.
ReumaNederland: samen zorgen voor beweging
Een betere kwaliteit van leven met reuma, dat is het doel van ReumaNederland. Met onderzoek naar betere behandelingen, betrouwbare informatie en aandacht voor de belangen van mensen met reuma. Artrose is de meest voorkomende variant van reuma en vormt een serieuze bedreiging voor mens en maatschappij. Zonder ingrijpen kunnen veel mensen niet van hun leven blijven genieten, laat staan dat de maatschappij deze piek aan nieuwe patiënten aan kan. ReumaNederland wil dit verhaal aan heel Nederland vertellen. Hiervoor is een multimediale campagne ontwikkeld die is uitgerold via nieuwsmedia én magazines van DPG Media.
Doelgroep effectief bereiken
Voor de campagne is een titelselectie gemaakt van digitale merken en printtitels. Daarbij is gekeken naar een combinatie van bereik én selectiviteit op de doelgroep mannen en vrouwen in de pre-pensioen fase (45-68 jaar). Dit heeft geleid tot twee branded content artikelen in de vrouwenmagazines Libelle en Margriet.
Online artikelen
Online zijn, op dezelfde titels, nog eens twee branded content artikelen geplaatst. Deze inzet op de vrouwentitels is aangevuld met een online branded content artikel op AD.nl. Via AD.nl wordt ook de bredere doelgroep van actieve sporters, mensen met overgewicht en intensieve arbeiders en hun omgeving effectief bereikt. Het online artikel op AD.nl is aangejaagd middels een smarticle pakket. Dit zijn article teasers die binnen het digitale nieuwsdomein van DPG Media (oa NU.nl en de digitale regionale dagbladtitels zoals bd.nl en ed.nl) worden geplaatst. De online artikelen van Libelle en Margriet zijn aangejaagd via het Facebook account van desbetreffende titel.
Digitale inzet over het gehele DPG Media netwerk
Door middel van de inzet van native advertising over het gehele DPG Media netwerk wordt de boodschap "De Artrosegolf moet worden gestopt" over de bühne gebracht.
Daarnaast is retargeting met de titel "Artrose raakt ons allemaal" ingezet. Hierbij zijn de uitingen van ReumaNederland nogmaals getoond aan mensen die de online branded content hebben gelezen. Dit beide met als doel om de doelgroep op de informatiepagina van ReumaNederland te laten landen.
Ruimschoots behaalde media KPI’s
- Libelle.nl: index 138 op artikellandingen
- Libelle.nl: leestijd 2:37 en 286 clickouts
- Margriet.nl: index 249 op artikellandingen
- Margriet.nl: leestijd 2:30 en 592 clickouts
- AD.nl: index 184 op artikellandingen
- Retargeting + prospect RON: 16.802 clicks
Positieve evaluatie uitingen en stijging in positieve associaties
Uit de campagne effectmeting, uitgevoerd door DVJ insights, is te zien dat de uitingen positief worden beoordeeld. Respondenten vinden de uitingen relevant, geloofwaardig en zij vinden dat de artikelen dicht bij hen staan. Bovendien is te zien dat de content goed herkend wordt.
Er zijn significante verschillen waargenomen in het sentiment tussen de verschillende groepen: consumenten in de exposed groep (die zijn blootgesteld aan de campagne) hebben meer positieve associaties bij ReumaNederland dan consumenten die de campagne niet hebben gezien.
Full funnel effect
De campagne die, met de branded content inzet, met name heeft gefocust op midfunnel (voorkeur en overweging) heeft een effect bewerkstelligt in de gehele funnel. In de resultaten van DVJ Insights is namelijk te zien dat er significante verschuivingen op geholpen merkbekendheid (upper funnel) en houding onder de exposed groep plaatsvinden. Ook de voorkeur voor ReumaNederland (lower funnel) is gestegen, hoewel dit (net) niet statistisch significant genoemd mag worden.
Een tevreden klant
Een creatieve campagne met mooie resultaten en een tevreden klant:
"Ons doel om Nederland bewust te maken van de artrose golf met het offensief dat we hiermee zijn gestart is zeer geslaagd. Het mooie is dat de campagne bij DPG Media echt een positieve bijdrage heeft geleverd aan onze interne KPI's waardoor de impact van deze campagne verder reikt dan de titels van DPG Media. Het artrose offensief zullen wij zeker met DPG Media verder uitdragen de komende jaren!"
Nadine Melis - ReumaNederland
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!