Reclamemuziek Awards: Hennep Uitvaart commercial

Het verhaal achter de creatie van de muziek. #1: Thomas Kalksma

‘Hoe vaak gebeurt het dat je filmische muziek mag creëren voor een Surinaamse uitvaartonderneming? 'Deze opdracht was voor mij een unieke kans. Er was geen bureau aan deze campagne verbonden, dus er was veel vrijheid.

‘Regisseur Hesdy Lonwijk maakte een prachtige, surrealistische commercial. Ik wilde met muziek in de eerste 30 seconden die sfeer niet alleen versterken, maar ook iets maken dat op zich zelf mooi is. Daarom gebruik ik veel reverb, akkoorden in mineur en een dreigende opbouw. Door de kerkklokken te tunen in de toonsoort van de muziek, krijgt de track een typisch accent; in Suriname kent iedereen deze klank ook.

'Mijn compositie werkt goed met de koormuziek die je na de eerste dertig seconden hoort. Verder komt mijn muziek nog terug als de man zijn verhaal doet. Ook speelt het sound design, waar ik ook aan meewerkte, een grote rol.

Ik heb nauw samengewerkt met de regisseur om tot deze track te komen. Hesdy weet wat hij wil en dat is voor mij heel prettig. Ik begon met het maken van een schets, zodat Hesdy daar zijn mening over kon geven. De eerste versie van de muziek had meer lagen en wendingen in de akkoorden. Het was op zich al een vrij uitgebreide compositie/productie;

In de eerste aanpassingsronde wilden we proberen om meer Surinaamse invloed in de muziek te verwerken. Daarom incorporeerde ik percussie, een ritmische bas-en slaggitaar en vanaf 00.19 seconden een Kaseko-drumbeat;

Dit bleek te uitgebreid, De prachtige beelden leken ondergesneeuwd te raken. Ik koos ervoor het hele stuk uit te kleden en de akkoordprogressie te schrappen: Kill your darlings. De Kaseko beat bleef;
 

In combinatie met de beelden was dit nog steeds te veel, de Kaseko beat heeft het ook niet overleefd. Dat leidde tot de definitieve versie. De track is vrij minimalistisch geworden, wat hier het beste werkt.
Wat ik zelf mooi vind aan de
definitieve versie, is de zachte zucht aan het eind; het lijkt iemands laatste adem. Het geheel is geen typische feel good commercial, Hoewel er zeker humor in deze film zit. De track neemt de kijker hopelijk mee in deze surrealistische wereld, waarin een dode weer tot leven kan komen.'

21 mei, vond tijdens Buma Music in Motion de uitreiking plaats van de Reclamemuziek Awards. Thomas Kalksma was met ‘Hennep Uitvaart’ genomineerd in de categorie ‘Originele Composities‘.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →