Begin deze week deelden communicatiestrategen hun analyses van de kerstcommercials van de grote supermarkten. Zij riepen Plus uit tot kerstwinnaar van het jaar 2019. Maar wat vindt het Nederlands publiek van diezelfde commercials?
In samenwerking met CommercialReview, vroeg Adformatie het Nederlands publiek een rapportcijfer te geven. Op basis van meer dan honderd reviews per commercial (met uitzondering van de commercial van Lidl: N=89) maken we de tussenstand op. Albert Heijn, dat bij de strategen op de derde plek belandde, krijgt nu het hoogste cijfer, ook al is het verschil met Jumbo miniem:
Albert Heijn: 8,6
Jumbo: 8,4
Plus: 6,4
Lidl: 6,1
Zoet
Een mooie waardering dus voor de kerstcommercial van Albert Heijn van het Nederlands publiek. Zij gaven ook cijfers voor originaliteit en in hoeverre de commercial past bij de supermarkt. Originaliteit: 8,5. Passend: 8,6. Onder de eerste gedachten die de commercial oproept, werd genoemd: ‘Zoet’ en ‘Leuk’. (De commercial werd tot nu toe 135 keer gereviewd.)
Een echte Jumbo-commercial
Iemand moet de lijst aanvoeren, maar zoals gezegd, het verschil met Jumbo (0,2 punt) is minimaal. Voor originaliteit krijgt Jumbo van het Nederlands publiek een 8,2, voor ‘past bij Jumbo’ een 8,5. Onder de eerste reacties vinden we: ‘Dit is een echte Jumbo-commercial’ en ‘Gezellig kerst vieren’. Wat opvalt is dat één van de respondenten positief reageert op de internationale carrière van de moeder uit het Jumbo-gezin (een noviteit). De respondent: ‘Wat goed dat je laat zien dat de vrouw op reis gaat voor het werk! Niet echt de klant van Jumbo maar misschien juist om hen nu aan te spreken. Goed gedaan!’ (De commercial werd tot nu toe 131 keer gereviewd.)
Trieste toestand
Het enthousiasme van het professionele kerstpanel over de Plus-commercial vinden we niet terug bij het Nederlands publiek. Een voldoende: 6,4. Ook voor originaliteit scoort Plus gek genoeg niet heel hoog: 7,0, terwijl objectief toch vast is te stellen dat de commercial van Plus heel anders is. Voor ‘passend bij Plus’ krijgt de commercial een 6,2. Eerste gedachten die respondenten over de commercial opschreven, zijn: ‘Wat een trieste toestand. Geen feestcommercial’ en ‘”Waar gaat dit naartoe?” Het is opvallend en ook samen en lekker eten. Wel ongezellige setting in ziekenhuis en misschien niet reëel.’ (De commercial werd tot nu toe101 keer gereviewd.)
Irritant liedje
Lidl heeft het laagste cijfer: een 6,1. En het is de enige supermarkt die een onvoldoende te pakken heeft: een 5,4 voor originaliteit. Past de commercial bij Lidl? Het gemiddelde cijfer zegt: ruim voldoende (7,3). De eerste gedachten die de commercial oproepen, zijn wisselend. Iemand zegt: ‘Leuk’ en een ander ‘Vrolijk en gezellig. De tekst van het liedje is grappig.’ Maar niet iedereen waardeert de muzikale omlijsting: ‘Weer dat irritante liedje.’ (Deze commercial werd tot nu toe 89 keer gereviewd, de cijfers voor Lidl zijn daarom onder voorbehoud. Dit artikel wordt later bijgewerkt.)