De Port of Amsterdam start een meerjarige campagne bij de opening van de Zeesluis IJmuiden, woensdagmiddag door Koning Willem-Alexander.
De strategie en uitvoering van de campagne zijn in handen van XXS, dat vorig jaar als beste uit de bus kwam bij de Europese aanbesteding van de Amsterdamse haven. De campagne bestaat uit twee fases, waarvan de eerste vandaag start en zich richt op de officiële opening van de zeesluis.
De zeesluiscampagne maak ‘slim gebruik van media’, laat XXS in een persbericht weten. Dat zou onder meer blijken uit de locaties van de abri’s in Amsterdam Centrum, IJmuiden en Velzen, die ‘zorgvuldig zijn gekozen’.
Fijnmazige benadering
‘De slimheid zit in de keuzes die we maken met een klein budget’, zegt Arjan Leest, verantwoordelijk voor de campagne bij XXS. ‘We benaderen heel fijnmazig de doelgroepen, zo zijn banners alleen in een afgekaderd gebied te zien rondom het Noorzeekanaal. Ook adverteren we in specifieke media, bijvoorbeeld voor de scheepvaart en andere inside groepen.’
De inkoop van banners en social advertenties is in samenwerking met Daily Dialogues gebeurd.
XXS besloot zoals gezegd voor de gerichte campagne vanwege het beperkte budget. Is zo’n precieze benadering niet juist duurder? Volgens Leest niet: ‘We zorgen dat er veel minder waste is, doordat we de doelgroepen zo gericht en effectief benaderen. En zo klein is het budget trouwens ook weer niet, de eerste twee maanden geven we 50 duizend euro uit.’
Verschillende proposities één paraplu
De tweede fase start na de openingsdag. De Port en XXS buigen de campagne als het ware om en gaan daarin de verschillende waardeproposities van de Port of Amsterdam belichten, vertelt Leest.
‘In plaats van losse communicatie over iedere propositie, wat normaal zou gebeuren, doen we dat onder één paraplu: “We zetten de sluizen open voor…” Dat kan zijn voor veilig scheepvaartverkeer of voor circulaire doelstellingen.’
Via media-inkoop moeten die doelgroepen waarvoor de boodschap relevant is, deze te zien krijgen. Leest: ‘We hebben echt een enorme matrix met waardepropositie, plaats, media en doelgroepen, daar zit de slimheid in.’
Volgens Erik Bruinsma, strategisch-marketeer bij Port of Amsterdam, passen de strategie en creatie naadloos bij de nieuwe merkpositionering, waarin de haven laat zien voorop te willen lopen in de transitie naar een duurzame samenleving. Bruinsma: ‘De nieuwe zeesluis wordt heel handig als metafoor daarvoor ingezet.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!