Adverteerder: Patta, FC Barcelona en Nike
Productie: Iconoclast and Halal
Titel: capsulecollectie
MK: Hemel! We zijn gewoon zomaar echte influencers geworden meneer Bol. Want naar aanleiding van dit praatje kregen we al complimenten en fanmail, als ook reacties met verschil van mening en soms een draai om onze oortjes van onze vakgenoten. Maar inmiddels voegen we daar samplepakketjes die op kantoor of op de redactie worden bezorgd aan toe. Want ook Gig was zo lief een proefpakketje te sturen na ons praatje vorige week. Heb jij de proef op de som al genomen en tintelende smaakpapillen?
WAB: De marketeers van Gig waren zo lief om een proefpakket bij de redactie te laten bezorgen. Maar voordat wij daar komen vrees ik dat de Adformatie-redactie al stevig aan deze gezellige Seltzer zat bij hun VrijMiBo. Proost lieve Susanne, Maarten, Roderick, Lucas, Linda en al die anderen. Smaakte het?
MK: Ik vraag hierbij gewoon of Adfo ons eens een case van Chanel, Charlotte Tilbury óf Louboutins kan voorleggen. Ik kan niet wachten op de sampledoos die dan komt hoor. Maar ... eerst maar weer aan het werk. Deze week leggen ze ons de campagne voor van de capsulecollectie van Patta, FC Barcelona en Nike. Van die titel alleen al ging er een tinteling door mijn hele lijf. Zoveel toffe namen op een rij, in combinatie met mijn enorme liefde voor Nike. Ik durf bijna niet op de link te klikken. Wat jij?
WAB: Oh ik durf dat wel hoor. Maar je voorspelling klopt. Deze merken bij elkaar zouden voor magie moeten zorgen. En na het klikken op de video komt dat meer dan uit. Laat dat maar aan deze makers over. Prachtige beelden, heerlijk old school Barcelona-clublied, met een erg fijne regie en edit. Werkelijk een genot voor het oog. Smullen voor de liefhebbers. Ga kijken Mejuffrouw Krouwel!
Wat ik ook zo stoer vind: ze kiezen echt voor clubgevoel en gaan niet te veel voor de schoenen als hero. Dat zelfvertrouwen is top.
MK: Dit soort aankondigingen doen altijd wat, want de lat ligt dan zo hoog. Maar gelukkig heb je gelijk, ze maken het meer dan waar. Prachtige film. Maar daar stopte het voor mij dan ook. Want drie afzenders, is dat niet wat veel? Van wie is deze film nou? Wie wil me nu raken en iets verkopen? Waar moet ik heen voor het add to cart-moment. Haalt de kijker dat eruit?
WAB: Puntje. Maar de hiërarchie is duidelijk: FC Barcelona is de held. Patta en Nike zitten in de slip stream. Maar voor de fans is dat ook de juiste volgorde. Sporthelden zijn de springplank voor deze merken. Maar zij moeten zich nooit groter maken dan wat zij sponsoren.
MK: Maar dan toch, wie raakt me nu: Barça met een Nike schoen? Nike met een Barça schoen? Of Patta? Maar waarom dan een Barça-schoen? Begrijp me niet verkeerd, de film is echt prachtig. De beelden, de muziek, de symboliek van de liefde voor een voetbalclub die door de aderen stroomt. Prachtig en herkenbaar. Weet niet of jij ‘Beckham’ op Netflix al hebt gezien? Fantastische docu. Gaat exact hierover. De passie voor een club. In zijn geval Manchester United.
WAB: Ik weet dat je sinds de docu in love met meneer Beckham bent. Maar even on topic blijven mejuffrouw Krouwel. Want, voel ik niet een keiharde ‘maar’ aankomen?
MK: Eigenlijk kun je een film als deze van Patta over elke club en dus in elke kleur maken. Dat maakt hem mooi, maar niet uniek. Daarentegen op de site zie ik dat ze 200 euro kosten en uitverkocht zijn. Er is dus duidelijk een doelgroep die anders dan ik, de boodschap wél direct begreep, die snapte dat de afzender niet Nike was en gelijk op 'koop' heeft geklikt. Ik was gewoon naar nike.com gegaan bij het zien van deze schoen denk ik. En dat is misschien de issue, want Barça is Nike, ik zie een schoen van Nike. Dus… of heb jij dat niet?
WAB: Enige merkverwarring is er. En ja, dat zou ik normaal kritisch becommentariëren. Maar voor deze niche van hardcore sneakerfans snap ik het. Nu maar hopen dat velen hiervan mogen genieten. Want met een nichemerk zoals Patta zullen zij het vooral van hun virale kracht moeten hebben. Vrees dat er weinig budget is voor distributie van dit moois. Dat is natuurlijk ook het spanningsveld: voor een gaaf merk wil je aandacht, maar niet te veel. Dan word je te mainstream en dat past ook weer niet.
MK: Say what? Je gaat me toch niet wijsmaken zo’n film, zo’n production value, maar liefst 1 minuut 13 lang en dan geen mediadoekoes voor de pattas? Come on, dat zal toch niet?! Waarom zou je deze dan maken?
WAB: Geen, zeg ik niet, maar ik verwacht minimale budgetten en alleen online. Logisch gezien is het een specifiek onderwerp met internationale dynamiek dat goed te targetten is. Waarschijnlijk gemaakt om links en rechts op social en youtube de PR-inzet een steuntje te geven. En ja, dat is zonde voor zo’n mooie film. Er wordt zoveel meuk gemaakt en dan gun je dat de parels schitteren.
MK Hoe dan ook. Luxe hoor, als je zulke fantastische, high quality, lange films kan maken. Daar kan ik echt wel jaloers op zijn. Films die zo raken omdat het concept spot on is en ze waanzinnig goed geregisseerd zijn. En dat je niks over product, specs of usp’s hoeft te zeggen omdat raken gewoon genoeg is. Heerlijk! Jaloersmakend. Ik verwacht wel een groot viraal bereik. Barça-fans all over the world. Dan heb je ook geen groot mediabudget nodig. Fans die voor spreading the brand love zorgen, is een media-model op zichzelf. En niet veel merken gegeven. Kortom: zorg dat je merk door de aderen en het brein van je doelgroep stroomt en alles gaat vanzelf?! Brand love. De droom van elk merk. En van mij.
Zij marketingbaas van NN Group, hij directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Vandaag bespreekt het panel de nieuwste campagnefilm van Patta, Nike en FC Barcelona.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!