Door: Baba Touré
De rubriek Campagnepraat op Adformatie. Een goed idee. Het is leuk dat Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol elke week de moeite nemen om hun visie op een campagne te delen met hun vakgenoten. Het voelt als een gesprek dat je normaal kunt hebben met collega’s aan de lunchtafel, waar ruimte is voor aannames en meningen kunnen verschillen. Ik merk ook dat ik vaak een andere mening heb dan Mariëlle en Willem Albert, maar dat moet kunnen en maakt ons vak - als je het mij vraagt - alleen maar mooier.
Deze week werd ik echter getriggerd. De analyse van de Patta-campagne en het gesprek dat volgde tussen Mariëlle en Willem-Albert stelde een denkkader bloot waar we in de Nederlandse creatieve industrie in blijven hangen. We bestempelen werelden die buiten onze bubbel vallen als niches. We denken dat campagnes alleen meetellen als ze onderdeel zijn geweest van het reclameblok op tv. En misschien nog kwalijker: we kijken nog altijd naar doelgroepen zoals ik dat leerde tijdens mijn eerste studie marketing in 2008. We leven in 2023, ruim 15 jaar later en de wereld is drastisch veranderd. Deze campagne laat zien dat Patta, FC Barcelona en Nike dat als geen ander begrijpen.
Merkcampagne pur sang
Over één ding waren Mariëlle, Willem Albert en ik het eens: de film is prachtig. Het is, als je het mij vraagt, de beste Nederlandse 'commercial' van het jaar. Een kunststukje vol met referenties. Referenties waardoor de film cultureel relevant wordt voor een hele grote groep mensen. Referenties naar FC Barcelona en de historie van de club voor de Barcelona-fans, de Surinaamse roots van de oprichters van Patta, de Patta ‘Family’ en de stad Amsterdam voor de Patta-fans, en als easter eggs voor de die-hard voetbalfans, referenties aan het Tiki-Taka-voetbal en het rugnummer van Patrick Kluivert in zijn debuutjaar bij de club.
Het panel vond de campagne verwarrend omdat er drie afzenders waren. Tevens vroegen ze zich af of de media-inzet niet te niche was (want geen tv?) en van wie de schoen nou was. Als je het mij vraagt, mis je dan de essentie van de campagne. De campagne is niet alleen de film, maar de hele collectie en de activatie hiervan. Een campagne die bouwt aan de wereldwijde merkbekendheid van het merk Patta, de credibility van Nike en het fandom van FC Barcelona. Een merkcampagne pur sang, waar het product (de collectie) wordt gezien als middel.
De collectie bestaat namelijk uit veel meer dan alleen die schoen. In de collectie vind je onder andere sweaters, een tracksuit en een warmloopshirt. Een shirt waarin, zoals de naam al doet vermoeden, de selectie van FC Barcelona voor het oog van de hele wereld warm loopt. Tegelijkertijd wordt de samenwerking uitgelicht op de reclameborden langs het veld. Deze campagne ontstijgt elke niche, als je daar in dit geval al van kan spreken en bereikt wereldwijd miljoenen mensen. Om even terug te gaan naar de 'commercial': die had op Instagram binnen 10 dagen meer dan 17 miljoen views.
Emotie
De manier waarop deze campagne in Campagnepraat wordt beoordeeld, staat voor mij gelijk aan de manier waarop veel bureaus en adverteerders nog altijd kijken naar het werk dat we maken. We vergeten soms dat we van een tv-first naar een digital-first-wereld zijn gegaan, waarin campagnes zich ook veel meer fluïde bewegen tussen online en offline. Een film kan emotie toevoegen en daar nog altijd onderdeel van zijn. Maar hoeft niet altijd meer de enige ‘hero’ van de campagne te zijn.
We bepalen als merken niet meer wie tot onze doelgroep behoort. De macht ligt meer dan ooit bij de consument zelf. Die bepaalt zelf of ze onderdeel willen worden van jouw merk of niet. De consument laat zich niet meer kaderen door geografische gegevens, gender of leeftijd. Een fan van FC Barcelona, Nike of Patta bevindt zich net zo goed in Barcelona als in Amsterdam, Paramaribo of Parijs. Hetgeen hen verbindt, is dat ze zich herkennen in het merk en de communicatie, omdat ze zien dat hun cultuur begrepen en erkend wordt.
Miljardenindustrie
Door deze shift kan het ook vaker voorkomen dat je je als individu niet meer aangesproken voelt door een campagne. Dat betekent echter niet dat er dan direct sprake is van een niche. Iets kan voor jou een niche zijn (het merk Patta), voor de rest is het één van de grootste Nederlandse fashionmerken die opereert in een miljardenindustrie die nog altijd groeiend is.
Ik zou het mooi vinden wanneer we als industrie de stap durven te zetten om anders naar het werk te kijken en daarin de shift die onze samenleving maakt te omarmen. Laten we, wanneer we werk maken of beoordelen, verder kijken dan alleen die tv-commercial en ons bewust zijn van de bubbels waar we in leven. Wanneer we hier helemaal voor open staan, zal ons werk namelijk alleen maar mooier, relevanter en impactvoller worden. Iets waar deze campagne het bewijs voor is.
Baba Touré is ceo van Hammerfest.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Toch verwijt je ons oldskool te zijn en begin je over TV (die wij nergens noemen) en over ‘digital first’. Maar ik ben juist van mening dat ‘digital first’ ook allang achterhaald is. Consumenten praten niet over on- en offline en dat moeten marketeers dus ook niet (meer) doen.
Digital is anno nu een gegeven, geen first. Het is allemaal “media in een digitale wereld” geworden. Dus misschien is het stiekem ook tijd voor jou om uit jouw ‘digital first bubbeltje’ te komen ;)?!
Hoe dan ook.. de missie van mij en meneer Bol met het praatje is geslaagd: we praten, dankzij jouw reactie, over het vak. We denken erover na en worden scherper door elkaars mening.
En nog mooier: we zijn het eens dat dit een pareltje is. Jaloersmakend creatief werk. Geen twijfel over.
Daarom de oproep aan de makers: stuur 'm komend jaar in naar de Esprix Awards, de enige Award waar creativiteit en effectiviteit even belangrijk zijn. Met de creativiteit zit het wel goed (denk ik als juryvoorzitter) . En als Boris en Baba gelijk hebben, dan komt het met de effectiviteit ook wel goed. Namens alle juryleden van de Esprix (inclusief Mariëlle en Boris): deze case moet er zeker bij zitten, als we weer gaan discussiëren over hoe effectief creativiteit kan zijn! En nu alvast: hulde voor de creativiteit en de impact!