Het persbericht van het ministerie van BZK en Roorda wil het allemaal wat spannender maken dan het is. ‘Provinciale helden centraal in verkiezingscampagne’, luidt de kop, hoewel het is een raadsel blijft waarom die erboven staat.
In de campagne gaat het niet over helden. We zien ze niet, horen ze niet, niemand wordt een held genoemd.
Wel komen elf gewone Nederlanders voorbij die vertellen over de verkiezingen voor provincie en waterschappen waarvoor ze gaan stemmen. Een Rotterdamse (‘15 maart gaat ik stemmen’), een Amersfoortse brugwachter en een vrouw die achter de ‘diek’n’ woont.
De campagne laat zien hoe deze verkiezingen invloed hebben op de leefomgeving van mensen en dat ze door te stemmen invloed kunnen uitoefenen. Via hen willen de campagnemakers een bredere groep Nederlanders aanspreken om de opkomst van 56% in 2019 wat omhoog te krijgen.
Dat is een prima keuze natuurlijk, die wordt doorgevoerd in drie voxpops, waarvoor Godfried de Vries (bekend van Buitenbeeld TV) in de Stembus van Amsterdam tot Almelo rijdt. Hij probeert erachter te komen of mensen weten waar deze verkiezingen nou eigenlijk over gaan en of ze van plan zijn om te gaan stemmen.
Geen dissonant
Het levert herkenbare filmpjes op waarin de gewone Nederlander laat zien dat je geen held nodig hebt voor een leuke campagne. Het lijkt zelfs bijna geen voorlichting, maar uiteindelijk voelt het wel zo wanneer blijkt er geen enkele dissonant tussen zit; iedereen gaat stemmen of besluit, ondanks onwetendheid of scepsis, dat uiteindelijk toch te gaan doen.
De tv-spot en voxpopjes worden ondersteund door veel materiaal van het ministerie van Binnenlandse Zaken dat voorafgaand en tijdens de verkiezingen door gemeenten en waterschappen kan worden gebruikt. Van tot 'aftelposts' voor sociale media
Hieronder is een van de voxpops-video's, hier en hier zijn de andere twee te bekijken.
Dilemma's waterschappen
De Unie van Waterschappen voert ook een eigen campagne om de verkiezingen over het voetlicht te brengen. Het opende deze over de band van de inhoud, met een onderzoek over het belang dat Nederlanders toekennen aan het werk van de waterschappen.
Enkele uitkomsten: 91% beoordeelt dat als belangrijk, zo blijkt, desondanks is 47% van hen niet bekend met het waterschap uit de eigen regio.
Bovendien laat het onderzoek zien dat veel Nederlanders (72%) zich zorgen maken over de gevolgen van extreem weer, maar heeft dat geen invloed op de vraag of zij gaan stemmen.
Welwillende middenmoot
Ook is er een televisiecommercial gemaakt. Deze brengt de dilemma's en keuzes van de waterschappen onder de aandacht, uiteraard met een oproep te gaan stemmen.
De campagne bestaat verder uit onder meer radiospotjes, een speciale verkiezingskrant voor laaggeletterden en een stemhulp waar mensen kunnen kijken welke partijen het dichtst bij hun mening staat.
De slimste plens
De Unie van Waterschappen heeft zich gericht op de groep van de welwillende middengroep, ofwel die mensen die met een klein steuntje de gang naar de stembus wel gaan maken of dat sowieso wel zullen doen.
Speciale aandacht is er voor jongeren, de groep die voor het eerst stemt. Met onder meer filmpjes via TikTok - De Slimste Plens – worden zij in stijl ondervraagd over hun kennis van het waterschap.
Dat levert dialoogjes op als:
-Hoe noem je nou de baas van een waterschap?
- Zwemcoach?
- Nee. Dijkgraaf.
- Ooooooh! Dat had ik even niet verwacht.
Vanaf 23 februari zijn de filmpjes te zien op TikTok.