Digitale abri's veranderen in herdenkingsmonumenten

Ook reclame staat op 4 mei even stil.

Op zeventien digitale reclameborden zijn vanaf 4 uur ‘s middags zogeheten herdenkingsplaten te zien. Op een zwarte achtergrond is in witte letters de naam te lezen van een persoon die betrokken was bij een ingrijpende gebeurtenis op de plek waar het reclamebord staat. Daaronder staat een quote die het bijbehorende verhaal inleidt. Door met de mobiele telefoon een QR-code te scannen kunnen voorbijgangers het hele verhaal beluisteren.

Vrijheidsverhalen

Met het project ‘Vrijheidsverhalen’ willen de initiatiefnemers Amsterdamse verhalen uit de Tweede Wereldoorlog doorvertellen aan de volgende generatie. Daarmee willen ze helpen voorkomen dat deze persoonlijke verslagen uitsterven. De digitale monumenten zijn te vinden in het centrum van de stad, onder andere op het Spui, het Leidseplein, het Rokin en het Rembrandtplein.

Het project Vrijheidsverhalen is een initiatief van reclamebureau N=5. Meewerkende partners zijn JCDecaux, Egotribe, Big Orange, Kinetic, Sander de Heer, Bewegend Beeld, Anko Stoffels Fotografie en Koolhoven & Partners. Het project is tot stand gekomen in samenwerking met het Amsterdams 4 en 5 mei comité en Stichting Memorial voor Damslachtoffers 7 mei 1945.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie