Mediagebruik in de zomertijd
Nederland maakt zich op voor een welverdiende vakantie, want de zomer is aangebroken. Wat voor invloed heeft dit op het mediagebruik? Worden de dagelijkse apps nog steeds gecheckt? En gaat het favoriete magazine nog steeds mee in de strandtas? In welke mate staat de consument open voor reclame tijdens de vakantieperiode?
DPG Media heeft in samenwerking met Panel Inzicht onderzoek gedaan naar het mediagebruik van Nederlandse consumenten gedurende de zomervakantie. De resultaten laten zien dat nieuwsmedia en tijdschriften ook tijdens de vakantieperiode populair blijven. Wil je nog meer kennis opdoen over digitale media en marketing? Kijk dan op dpggrow.nl.
Nederland komt tot rust tijdens de zomervakantie
Uit het onderzoek onder 1.000 respondenten tussen 16 en 69 jaar blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders kiest voor een strandvakantie. Daarnaast worden natuurvakanties (38%) en cultuurvakanties (35%) vaak in overweging genomen. Vakantie is de perfecte tijd om tot rust te komen, na te denken en plannen te maken voor het komende jaar.
Gebruik van nieuwsmedia gaat door tijdens vakantie in het buitenland
Maar liefst 43% van de respondenten geeft aan dezelfde nieuwsbronnen als in het dagelijks leven te blijven gebruiken op vakantie. Websites en apps worden nog steeds geraadpleegd om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws, ook tijdens een vakantie in het buitenland. Uit het verkeer van onze nieuws apps NU.nl en AD vorig jaar bleek dat vooral vanuit Italië en Frankrijk nieuws werd geconsumeerd tijdens de zomermaanden. In augustus werden er vanuit deze landen bijna 9 miljoen pageviews gerealiseerd. Dat is ruim twee keer zoveel als het gemiddelde aantal pageviews per maand in 2022.
Daarnaast blijven de dagbladen populair, met 46% van de respondenten die aangeven de krant te lezen op vakantie. Men geeft wel aan de krant op vakantie vaak op een andere manier te lezen dan thuis. Bijna een vijfde van de mensen geeft aan een andere Nederlandse krant te lezen of zijn of haar krant er herhaaldelijk bij te pakken.
Jongeren lezen vaker magazines in zomervakantie
Interessant genoeg tonen vooral jongeren, in de leeftijdsgroep van 16 tot 29 jaar, juist meer interesse in magazines. Ruim de helft (52%) van deze groep geeft aan even vaak als normaal of vaker een magazine te lezen tijdens de vakantie. In de leeftijd van 30 tot 49 jarigen is dit 43%. Ook geeft 52% van jongeren aan wel eens te praten over wat hij of zij gelezen heeft in een magazine.
Adverteren in nieuwsmedia en magazines in de zomer
Kortom, nieuwsmedia en magazines blijven relevant en boeiend, ook wanneer we ontspannen en genieten van onze vakantie. Blijf deze kanalen benutten om jouw doelgroep te bereiken, zelfs tijdens de zonnige zomermaanden.
Download de infographic
Benieuwd naar alle resultaten van het onderzoek? Download dan de uitgebreide infographic op Grow van DPG Media. Wil je meer informatie over de uitsplitsingen op geslacht of leeftijd? Neem dan contact op met jouw DPG Media contactpersoon!
Werkt de download op je mobiele telefoon niet? Open dan de website in je browser.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!