De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa produceerde een WK-reclame in Oekraïne, wat leidde tot een mediarel. Oekraïners zagen direct dat het spotje niet in Moskou was geschoten, zoals Lufthansa wilde doen voorkomen, maar in Kiev. Ze voelden zich beledigd. Lufthansa verwijderde de video van YouTube en Facebook.
Geen wodka maar caipirinha
In de commercial toont Lufthansa op humoristische wijze twee Duitse voetbalfans die precies dezelfde dingen willen doen als vier jaar geleden in Rio, zodat Duitsland weer wereldkampioen wordt. Alleen komen de heren van een koude kermis thuis: Moskou – eigenlijk Kiev dus – lijkt totaal niet op Rio. In plaats van stranden treffen ze een meer gelegen tussen betonflats en in de club krijgen ze wodka in plaats van caipirinha’s.
Gespannen verhouding
Oekraïners waren beledigd omdat ze in het spotje worden gelijkgesteld met Rusland. Deze vergelijking ligt gevoelig, gezien de gespannen verhouding tussen de twee buurlanden (denk aan de ontwikkelingen rondom het schiereiland Krim en de steun van pro-Russische separatisten in Oost-Oekraïne). Lufthansa zegt de beelden om ‘logistieke redenen’ te hebben opgenomen in Oekraïne en verontschuldigt zich voor deze video.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!