Nieuwe stoppen met roken-campagne vraagt begrip van de niet-roker

Begrip van de omgeving helpt rokers om het stoppen een kans te geven en vol te houden, zo luidt de boodschap.

Een campagneafbeelding
Afbeelding: aangeleverd

De nieuwste campagne rondom stoppen met roken draait niet om rokers, maar om hun familie, vrienden en collega's die níet roken. Steun en begrip van de omgeving zijn namelijk belangrijk voor rokers om stoppen (weer) een kans te geven en - deze keer écht - vol te houden. Want gemiddeld heeft een roker zes stoppogingen nodig om definitief te stoppen, zo melden de Hartstichting, KWF en Longfonds. Zij zijn samen de Gezondheidsfondsen voor Rookvrij en initiatiefnemers van de campagne.

Begrip en verbinding

Het campagneconcept komt uit de koker van de bureaus Boris Creative en Hammerfest, de campagnevideo is gemaakt door productiemaatschappij Pink Rabbit. In de video beamen rokers dat zij het jammer en slecht vinden dat ze roken, dat ze weten dat ze eerder gezegd hebben om te stoppen en dat ze graag steun van hun omgeving willen in hun stopproces. 

'De steun waar stoppers juist behoefte aan hebben, zit in kleine gebaren zoals vragen hoe het gaat en zeggen dat je vertrouwen hebt, streng zijn of boos worden heeft geen zin', vertelt Patricia van Rossum. Zij is stopcoach en strategy lead bij Gezondheidsfondsen voor Rookvrij. 'Ik ben blij dat we met het team een nieuw en verrassend perspectief hebben gevonden. In plaats van de roker te motiveren te stoppen, vragen we nu de hulp van de niet-roker begrip te tonen voor het moeilijke stopproces. Het resultaat is een kwetsbare campagne die verbindend werkt en laat zien dat de omgeving van essentieel belang is voor de slagingskans', aldus creative lead Boris Peters.

Er is ook aanvullende content gemaakt aan de hand van persoonlijke verhalen van rokers, bedoeld om het perspectief van rokers en de impact van hun omgeving te verduidelijken. De campagne is vanaf 27 december te zien op social, bioscoop, digital out of home en te horen op de radio.

Credits:

Opdrachtgever: Gezondheidsfondsen voor Rookvrij - Patricia van Rossum, Monique Moerkens, Kolja Urban, Renate van Eijk, Manouk Peters
Bureau: Boris Creative, Hammerfest
Creative lead: Boris Peters, Guy Lokhoff
Strategy lead: Carlijn van Wulfften Palthe
Project lead: Benthe Boersma
Productiemaatschappij: Pink Rabbit
Producer: Mireille Lampe, Vera de Bode
Casting: Sari Jacobs
Regie: Juul op den Kamp
DOP: Thomas van Krugten
Content interviews: Matthijs Vuijk
Edit: Patrick Overeem
Grading: De Grot - Wietse van Bezooijen
Music: Ricky Cherim
Sound design: Studio Klempo
Fotografie: Desiré van den Berg
Website: aim
Media: Hammerfest
Talent manager: Raquel Ricardo Sousa

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie