Het KWF Kankerbestrijding presenteert voor het vijfde jaar op rij een lamionnencampagne: Nederland geeft licht. Met de actie, opnieuw ontwikkeld door Energize, kan heel Nederland een lampion doneren om steun en liefde te bieden aan iemand die geraakt is door kanker. Dit jaar is het volgens het KWF erg eenvoudig gemaakt om iemand een hart onder de riem te steken. Zo heeft het digitale lampionnenveld een prominentere rol gekregen op het platform en is het verrijkt met persoonlijke verhalen. Het KWF zegt toe dat alle gedoneerde lampionnen een plek krijgen op het digitale veld. ‘Temidden van de lampionnen, scroll je door het veld om de vele verhalen van anderen tot je te nemen.’
Focus verbreed
In lijn met de nieuwe merkstrategie zegt KWF dat de focus in de commercial en de contentverhalen zijn verbreed. ‘In plaats van enkel de nadruk op genezen te leggen wordt er daarnaast ook aandacht geschonken aan goede zorg en nazorg.’
Een hart van lampionnen met een verhaal
Op de website van het KWF kan iedereen een lampion doneren en zijn de verhalen te lezen achter de lampionnen die straks moeten samenkomen in één groot hart van licht. Het KWF vermeldt dat de lampionnen in Madurodam worden ontbrand en dat dit live wordt uitgezonden op zondag 20 december om 17:00 op SBS6. Volgens het KWF wordt de uitzending opgeleukt door optredens van Gerard Joling, Tino Martin en Edsilia Rombley. KWF: ‘Daarnaast zijn in de uitzending en op social media contentverhalen te zien van donateurs, patiënten en zorgverleners.’
Om de richtlijnen van het RIVM te volgen is er geen publiek aanwezig bij het ontsteken van de lampionnen.
Deel een lampion
Het KWF geeft verder te kennen dat het meer potentiële donateurs wil bereiken, hiervoor is dit jaar extra aandacht besteed aan samen doneren. ‘We mobiliseren de grote groep bestaande donateurs om zich vanuit hun persoonlijke verhalen en ervaringen te verenigen met naasten. Dankzij het nieuwe mechanisme kunnen deelnemers dit jaar nog makkelijker samen doneren. Door een lampion te delen met (groepen) vrienden, familie, collega's of op sociale kanalen vergroot je de waarde van de lampion met extra (anonieme) giften.’
Het KWF vertelt dat er in de eerste campagneweek zo'n 14.000 unieke lampionnen gedoneerd zijn. De opbrengst van de lampionnen draagt volledig bij aan goede zorg en een beter leven voor iedereen die leeft met kanker.
De campagne
De campagne Nederland geeft licht wordt uitgerold op tv, radio, digitale buitenreclame en op social. Bijdragen aan de actie kan op de Geeflicht-website van het KWF.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!