Premium

Mercy Ships gebruikt scheepsrondleiding om vrijwilligers te werven

Het nieuwe ziekenhuisschip van de hulporganisatie ligt nu in de Rotterdamse haven. Duizenden hebben ingetekend voor een rondleiding.

Afbeelding: aangeleverd

Vrijwilligersorganisatie Mercy Ships gaat naar Afrika varen met een splinternieuw ziekenhuisschip, om daar jarenlang kosteloos inwoners te opereren en dokters te trainen. Het schip ligt nu aangemeerd in Rotterdam. Duizenden Nederlanders hebben ingetekend voor een rondleiding, fysiek of via een virtuele tour. Dit tot vreugde van Jitze Kramer, Vice President Global Branding van Mercy Ships. ‘We willen natuurlijk zoveel mogelijk aandacht genereren, onder andere om nieuwe vrijwilligers voor op het schip te werven.’

Mercy Ships van Rotterdam naar Afrika

Kramer werkt nu drie jaar voor Mercy Ships en is vanuit de Verenigde Staten overvlogen naar Nederland om het tweeweekse evenement op het schip bij te wonen. Het schip Mercy Ship is bekostigd door particuliere en zakelijke donateurs en gebouwd in China. Het ziekenhuisdeel is gebouwd in Antwerpen, waar het schip vanuit China naartoe gevaren is. Na het plaatsen van het ziekenhuisdeel in Antwerpen is de Mercy Ship naar Rotterdam gevaren.

‘Een prachtig onthaal volgde’, blikt Kramer terug. ‘De Erasmusbrug stond vol met mensen en we hebben drie dagen aan de cruise terminal gelegen voor een officieel welkom, inclusief een warmhartige speech van burgemeester Aboutaleb.’ Na het evenement – dat 14 maart eindigt – vaart de Mercy Ship naar de Canarische eilanden voor de afronding en zet het koers naar Afrika voor een welkom. Vanuit daar doet het schip de komende jaren langs grote havens in uiteenlopende landen aan om inwoners gratis te helpen aan onder meer staar en fysieke handicaps die bewegen of eten moeilijk maken.

Mercy Ships
Afbeelding: aangeleverd

Achthonderd nieuwe vrijwilligers nodig

Mercy Ships heeft al een schip dat op deze manier werkt, met aan boord 1200 vrijwilligers. Met de komst van het nieuwe schip zijn er in totaal 2800 vrijwilligers nodig, zegt Kramer. ‘Dertig procent van de bemanning werkt er minimaal twee jaar, de andere zeventig procent korter.’ De openstelling in Rotterdam heeft als concreet doel om achthonderd nieuwe sollicitaties voor vrijwilligers te behalen.

Op het enorme schip start twee weken lang elke zes minuten een nieuwe tour aan tien personen. De tourguides zijn vrijwilligers die op een Mercy Ship werken of gewerkt hebben. ‘Zij kunnen dus op enthousiaste toon het realistische verhaal vertellen’, zegt Kramer. Gespecialiseerde vrijwilligers als chirurgen, verplegers en stuurlui geven als hologram aanvullende informatie. Patiënten doen op die manier ook hun verhaal.

Mercy Ships
Afbeelding via Mercy Ships

Duizenden bezoekers via hybride evenement

Een hybride evenement trekt zo’n twaalfduizend mensen in veertien dagen. Twaalfduizend bezoeken het schip, vijfduizend hebben zich aangemeld voor een virtuele rondleiding over het schip. Beide typen bezoek zijn gratis. Kramer: ‘dat doen we om de drempel tot bezoek zo laag mogelijk te houden, want de conversie is voor ons veel belangrijker dan vijf euro vragen voor een ticket.’

De marketingtopman verwacht dat zo’n vierduizend bezoekers geïnteresseerd zijn om Mercy Ships te helpen en schat een conversie van tien tot twintig procent, oftewel vier- tot achthonderd personen. ‘Misschien worden het er minder, misschien meer. Als mensen de moeite nemen om het schip in het echt of virtueel te bezoeken, is de motivatie immers al concreter.’ Na de rondleiding op het schip krijgen bezoekers een kop koffie aangeboden en zetten vrijwilligers van Mercy Ship een gesprek op om eventuele interesse te peilen.

Creatieve boost

Mercy Ships heeft kantoren in zestien landen die zich bezighouden met aantrekken van vrijwilligers en budget. Het Nederlandse kantoor was nauw betrokken bij de totstandkoming van de bezoekerscampagne, zegt Kramer. ‘We hebben veel in house bedacht en samengewerkt met een activatie- en evenementenbureau over de bezoekersreis, in het echt en virtueel. De digitale tour is gemaakt door Up, dat ook de evenementorganisatie in Rotterdam verzorgt met onderaannemers. United Producers verzorgt de marketing.’

‘Het doet echt wat met je op na zo’n lange covid-periode nu met veel vrijwilligers en bezoekers het schip in het echt te zien’, vertelt Kramer terwijl hij over het schip loopt. ‘Nadat iedereen zo lang naar schermen getuurd heeft, is het geweldig om hier met z’n allen samen te komen. Het is een boost voor onze organisatie en betrokken partners, donateurs en vrijwilligers.’

Credits:

VP Global Branding Mercy Ships: Jitze Kramer
Global Campaign Director Mersy Ships: Anne Buckland
Digital Marketing Director Mercy Ships: Francesco Tuzzolino
Communication Director Mercy Ships Nederland: Corjan Rink
Agencies: United producers en Addikt 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie