Geef eens vaker gebruikt speelgoed cadeau aan je kind in plaats van altijd maar nieuw speelgoed te kopen. Die boodschap wil Marktplaats overbrengen via zijn nieuwe feestdagen-campagne. Om de campagne kracht bij te zetten, heeft de website voor tweedehands producten een experiment uitgevoerd met nietsvermoedende ouders en kinderen. Uit dat onderzoek zou blijken dat ouders vaak vooroordelen hebben over tweedehands speelgoed, terwijl kinderen geen verschil zien tussen nieuwe en gebruikte Lego, knuffels en ander speelgoed.
Kinderen zien geen nieuw of gebruikt
De campagne - vanaf vandaag live op onder meer nationale tv-zenders - draait grotendeels om dat experiment. Marktplaats heeft in verspreid over twee dagen in september veertien gezinnen met totaal twintig kinderen uitgenodigd in een kartonnen 'speelgoedwinkel', ingericht met louter gebruikt speelgoed. De ouders en kinderen werd vooraf niet gezegd welk bedrijf er achter de video-opname zat, wat het onderwerp was en dat er sprake was van een sociaal experiment. Ouders werd gevraagd hoe zij denken over tweedehands speelgoed als cadeau, en bleken relatief vaak twijfels te hebben over de 'mindere optie'. Verborgen camera's in de speelgoedwinkel registreerden dat de kinderen wél blij waren met het speelgoed en geen vragen stelden over de herkomst.
Gregory Kukolj, chief marketing officer van Marktplaats, zegt dat de campagne wil meegeven dat je 'de wereld niet hoeft te veranderen om de wereld te veranderen. Soms moet je er alleen naar kijken door de ogen van een kind.' Tweedehands speelgoed cadeau geven levert volgens de verkoopwebsite meer voordelen op. Het is vaak goedkoper dan nieuw speelgoed kopen en het scheelt de productie van een nieuw product, wat beter is voor het milieu.
Influencers in actie
Marktplaats heeft het sociale experiment gefilmd en verwerkt tot tv-commercials van dertig en zestig seconden lang. De zestig seconden-variant is hieronder te bekijken. Er zijn ook diverse video's gemonteerd voor online gebruik. Marktplaats zet verder social media, influencers, CRM en advertorials in om zijn feestdagen-campagne onder de aandacht te brengen.
Credits:
Marktplaats: Marie Lootvoet, Grietje Suijkerbuijk, Anna Bressers, Eveline Eberhardt & Gregory Kukolj
Creatief Bureau: Happiness-Brussels & Higuita
Productie: Bo Polak Productions
Regie: Tom Rijpert
Media: Mediacom
Digital media: Maxlead
PR: Bijl PR
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!