Kamala Harris strijdt deze campagne vooral tegen haar onbekendheid

Over de beste strategie voor Harris verschillen kenners van mening, maar over één ding zijn ze het eens: ze moet vooral méér.

Shutterstock

In aanloop van de Amerikaanse verkiezingen van 5 november 2024 schrijft Farah Nobbe met regelmaat over opvallende zaken en wat Nederlandse professionals hiervan kunnen leren. 

Je hebt jezelf neergezet, de wereld verteld waar je van bent, (of gepositionéérd zoals ze dat zo mooi noemen), maar dan, wat dan.

Nog drie weken te gaan tot de Amerikaanse verkiezingen en dit is de grote vraag rondom Kamala Harris. Wat nu. Moet ze meer in de aanval? Van zich afslaan? Blijven doen wat ze doet?

De commentatoren denken er allemaal anders over. Maar over één ding zijn ze het eens: ze moet vooral méér. Meer interviews, meer rallies, meer bezoekjes, meer televisie-optredens, meer àlles.

Marketinggoeroe Al Ries zei ooit: als een merk eenmaal gepositioneerd is, heeft het keiharde reclame nodig. Je zet reclame in om naamsbekendheid te krijgen en te houden. Reclame is, zo zegt Ries, zoiets als het defensiebudget van een land.

Waarom is dit ook in de politiek belangrijk?

Een deel van de kiezers kiest straks simpelweg voor de kandidaat die ze het meest herkennen. En er is een bekend grapje over reclame: mensen geloven niet in reclame, ze kopen alleen wel de bekende merken.

Wat dat betreft is Trump onverslaanbaar. Door zijn deelname aan het programma ‘The Apprentice’, scoorde hij in 2015 al een naamsherkenning van 92% en het zou me niets verbazen als dat percentage nu in 2024 richting de 100% gaat. Hij is de Coca-Cola van de presidentsverkiezingen.

Kamala Harris is nog behoorlijk onbekend en heeft nog ongeveer 21 dagen om haar naamsbekendheid op te krikken. Ze moet daarom eigenlijk het klokje rond aanwezig zijn in de media. Gaat haar dat lukken?
 
Campagnemanager Jim Messina stopte in 2012 Obama's herverkiezingscampagne zò vol met events, dat Obama vroeg of hij hem misschien dood wilde hebben. Messina zei daarop: ‘Jouw gezondheid is geen onderdeel van mijn doelstelling.’ 


More is More.

Farah Nobbe is expert in presentatie en communicatie en mede-eigenaar van Nobbe Mieras trainingen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie