Jumbo heeft besloten zijn WK-commercial per direct van de buis te halen. De supermarktketen kwam onder vuur te liggen voor omdat er in de spot bouwvakkers waren te zien die in polonaise door het beeld gaan.
Dat is veel mensen in het verkeerde keelgat geschoten. Op sociale media wemelt het van verontwaardigde berichten over de ongevoeligheid van deze keuze. Bij de bouw van de WK-stadions zijn duizenden doden onder de bouwvakkers, meest gastarbeiders, gevallen. De cijfers daarover variëren van 6.500 tot meer dan 10.000. Mensen vinden het niet te geloven dat de supermarkt juist bouwvakkers in polonaise in de commercial laat zien.
Jumbo schrijft nu in een verklaring: 'We realiseren ons nu dat in deze reclame een link te maken is naar de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in Qatar en dat is nooit onze bedoeling geweest. Dit betreuren we ten zeerste en we bieden hiervoor onze welgemeende excuses aan.'
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Het was even zoeken: „Alle woordvoering over campagnes gaat via de klant, dat is nu eenmaal de afspraak”, zegt Eddy Salfischberger, directeur van Alfred, het bureau dat deze WK-campagne voor de supermarktorganisatie heeft ontwikkeld. (bron: Telegraaf)