Jumbo heeft als eerste grote merk het reclamebal geopend voor Oranje en het WK voetbal. Het lanceerde dinsdag zijn Oranje-campagne met daarin een hoofdrol voor Donnie & De Toppers met een Oranje-versie van hun hit Toppie.
Jumbo heeft inmiddels besloten zijn WK-commercial per direct van de buis te halen. De video's en socialmediapost in dit artikel zijn niet meer beschikbaar. De supermarktketen kwam onder vuur te liggen voor omdat er in de spot bouwvakkers waren te zien die in polonaise door het beeld gaan. Bij de bouw van de WK-stadions in Qatar vielen duizenden doden onder de bouwvakkers, meest gastarbeiders.
Plaagstoot
In de campagne van Jumbo staat de spaaractie centraal voor de ‘hoofdspencer van supporters’. Deze term is natuurlijk een plaagstoot naar concurrent Albert Heijn, een van de hoofdsponsors van de KNVB en zogeheten domeinpartner van OranjeFans.
Ook neemt Jumbo met zijn actie een loopje met de KNVB zelf. Tijdens het EK Voetbal twee jaar geleden sommeerde de voetbalbond de supermarkt in een boze brief om zijn campagne toen met de Snollebollekes stop te zetten.
De voetbalbond vond die commercial met een oranje juichcape en een Oranjeparade te veel verwijzen naar het Nederlands Elftal. Dit soort campagnes zou alleen aan officiële sponsors zijn voorbehouden. Jumbo verwacht met zijn hoofdspencer van supporters blijkbaar geen problemen.
Toppers, floppers en teasers
Jumbo en zijn bureau Alfred namen dagen voorafgaand aan de lancering al een aanloopje hoofdspencer-campagne. Enerzijds was dat onbedoeld; de hoofdpersonen van de Jumbo-campagne, De Toppers en Donnie, moesten een concert afgelasten na ‘een tegenvallende spaaractie’ van de Jumbo.
Wel onderdeel was dit weekend de post op Instagram met de schaatsers van team Jumbo-Visma, die in een teaser al te zien waren met de oranje spencers.
Het tv-programma Jinek werd maandag gesponsord en gespencerd door Jumbo.
* Dit artikel is woensdag geupdate met de informatie over het stopzetten van de campagne.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!