Hoe dapper moet je zijn voor de Super Bowl?

Rogier Vijverberg (creatief directeur SuperHeroes) blikt vanuit zijn woonplaats New York vooruit op de komende Super Bowl.

Uber commercial

Je ziet het iedere dag gebeuren tijdens de Olympische Spelen in Beijing. Doorgewinterde skiërs die al bij het vijfde poortje eruit liggen en favorieten die het moeten afleggen tegen onbekende tegenstanders. Ik moest eraan denken deze week toen ik de eerste Super Bowl LVI commercials aan het bekijken was: faalangst, of misschien ook wel te gefocused zijn.

7 miljoen dollar voor 30 seconden

Heel Amerika kijkt uit naar de Super Bowl. Dik 100 miljoen kijkers die inhaken voor de big game én de commercials. Adverteerders leggen niet voor niets zomaar 7 miljoen dollar voor een spotje van 30 seconden neer. Maar wat doet dat met ze? En met de creatieven die aan die campagnes werken? Hoppa, het celebrity-boekje open (we hebben allemaal veel gestreamd het afgelopen jaar), een scheutje retrotrend, een paar dieren, en liefst een bekende soundtrack. En dan wordt het spannend. 

Zo weinig goeie ideeën

Laat ik vooropstellen: ik ben een groot fan van alles rondom de Super Bowl. Zelfs in New York is het een heel ding, dus vol verwachting keek ik uit naar de teasers en de eerste releases. Ik kon dit jaar alleen een gevoel van teleurstelling niet onderdrukken. Zoveel geld, zoveel mogelijkheden, en dan zo weinig goeie ideeën. Wat zonde. 

Wil dat zeggen dat er helemaal geen uitschieters zijn? Nee, dat natuurlijk ook weer niet. Dus… daar gaan we.

Uber: 'That bag is a liar!' 

Uber bezorgt niet alleen eten, maar ook boodschappen. Hoe simpel en hoe goed is dan het startpunt van ‘Uber Don’t Eats’? Een eigenzinnig streaming sterrenensemble met de best mogelijke openingsregel: ‘If it was delivered with Uber Eats, does that mean I can eats it?’ Om dan te eindigen met ‘That bag is a liar!’. Geweldig. 

Uber Don't Eats commercial

Cheetos/ Doritos: 'Push it'

Nog één. Een vrij klassieke Super Bowl-commercial van Cheetos/ Doritos met de flamin’ hot chips die iedereen altijd even doen shhh-en. Dat doen dieren dus blijkbaar ook, en dan plots klinkt het net als Salt n Pepa’s ‘Push it’. Supermooi gemaakt, inclusief een super rappe luiaard. 

Flamin' Hot

Daar blijft het alleen niet bij. Wat te denken van deze teaser? Zit die luiaard ook in Megan Thee Stallion’s trailer? Zondag zullen we het zien. 

Meghan Thee Stallion

Supertax: Free free free

Veel merken beschouwen de Super Bowl ook als een uitstapje naar iets heel anders. TurboTax niet: die bouwen al jaren voort op hun ‘Free free free…’ merkboodschap, ook tijdens de big game. Simpel, grappig en niet te missen die boodschap. Ik hou ervan.  

TurboTax

General Motors: 'You think your dad is crazy?

Een laatste dan nog. General Motors heeft al een hele serie teasers uitgebracht en het oogt veelbelovend. Vorig jaar hadden ze ‘No Way Norway’ met Will Ferrell. Dit jaar is het Austin Powers en Dr. Evil. ‘You think your dad is crazy? Evil is back for good’

Scott
Frau

Wees dapper

Een paar hoogtepunten in een serie van dik 60 commercials, wat zegt dat nu? Zondag komen er vast nog een paar verrassingen bij. Maar de kern blijft wat mij betreft: succes volgt als merken en makers dapper genoeg zijn om zich los te weken van de overgerationaliseerde handboeken. Het gaat gewoon om een goed idee. Tot aan het eind van de rit met ontspannen handjes op de rug, net als Kjeld en Ireen.     

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie