Ben slingert een nieuwe kreet het land in om appende mensen in het verkeer aan te spreken: Hé flappdrol! Ook heeft het een spot uitgebracht waarin het laat zien dat mensen die appen op de fiets hun kop er niet bij hebben.
Appen op de fiets wordt vanaf juli 2019 verboden, maar er is al jaren discussie of handhaving wel werkt. Bovendien ergert 80% van de Nederlanders zich aan appende mensen in het verkeer, maar weet niet goed hoe ze een ander daarop aan kan spreken. Reden voor Ben om het onderwerp op te pakken.
Remmen
De nieuwe commercial valt binnen de campagne Ben bewust. ‘Waar we vroeger mensen moesten stimuleren om hun mobiel te gebruiken, moeten we ze nu remmen’, zegt Job Koopman, strategy director bij Etcetera, het betrokken bureau. ‘We leggen dus de nadruk op momenten dat je je mobiel niet moet gebruiken. Aan tafel bijvoorbeeld, waar we #bordjeprik hebben gelanceerd. Als je tafelgenoot met zijn mobiel bezig is, kan jij iets lekkers van zijn bord afprikken.’ Ook introduceerde Ben het blauwe telefooncondoom onder de noemer #beterinbed.
Volgens Koopman kan Ben met deze strategie relatief goedkoop - zeker in vergelijking met de budgetten van andere mobiele providers - veel media-aandacht scoren. De Flappdrol-campagne wordt - naast het filmpje - uitgerold via sociale media.
Ik fiets gemiddeld 4 keer per week naar mijn werk, een half uur heen en een half uur terug.
De mensen die op hun mobiel zitten te apppen of met muziek bezig zijn herken je aan een gebogen hoofd en ze slingeren over de weg. En in tegenstelling tot wat er in het het filmpje laten zien, de jongen die heel begrip vol reageerde krijg ik alleen maar boze reactie dat ik me er niet mee moet bemoeien of een vuile blik.
Ik snap niet hoe de makers dit kunnen maken, in deze maatschappij kan je niets meer zeggen zonder een grote mond te krijgen, de makers moeten zelf eens op de fiets stappen en dit mee maken, dan maken ze niet zulke filmpjes.
Het is zeer misleidde reclame