Personeelstekorten domineren de krantenkoppen. Zo ook de tekorten in de zorg, met een personeelstekort dat groeit naar de 50.000. Een maatschappelijk probleem dat iedereen voelt, want: wie zorgt er straks voor mij? Een toekomstperspectief is noodzakelijk. RegioPlus, het samenwerkingsverband van werkgeversorganisaties in Zorg en Welzijn, gaat tieners daarom motiveren voor een zorgstudie te kiezen. Maar hoe bereiken we Generatie Z?
Met impact maken, trek je tieners niet over de streep
De pandemie is de meest ingrijpende gebeurtenis in het leven van de tiener. De zorg heeft daarmee z’n belang bewezen. En het is een generatie die maatschappelijke impact maken belangrijk vindt. Zorg en welzijn lijkt dus een interessante studiekeuze. Maar gedrag laat zich moeilijk sturen. Bij een studiekeuze speelt naast wat we willen, ook wat we kennen en denken te kunnen een belangrijke rol. We willen wel, we doen het niet. Onder druk van keuzestress, kiezen we voor het vertrouwde. Bijvoorbeeld een studie die vrienden gaan doen, ouders hebben gedaan of een studie waar een eerdere (profiel)keuze je naar toe leidt. Willen we meer tieners verleiden voor een baan in de zorg, dan moet een zorgstudie vertrouwd gaan voelen.
Jouw talent matchen met een zorgstudie
Met dit idee creëerde Mensch Creative Agency de campagne ‘KOM ZORGEN DAN’. In de campagne bouwen we aan het vertrouwen dat een studie in de zorg een succes kan zijn. Door alledaagse talenten van jongeren te koppelen aan een zorgsituatie waarin hun talent juist het verschil maakt. Met een uitdagende tone of voice worden scholieren uitgedaagd zorgstudies in overweging te nemen. De zorg heeft namelijk studies voor elk talent. Dus waarom nog langer twijfelen? Kom zorgen dan!
Dat de regel lekker bekt, vindt ook de minister voor Langdurige Zorg en Sport, zie hier haar aanmoediging via Twitter.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!