Premium

Gemeente Rotterdam pakt drugsgebruiker aan in expliciete outdoorcampagne

Met teksten als 'Er kleeft bloed aan jouw pil' moet het gesprek rond drugsgeweld op gang komen. Het bureau 0to9 ontwikkelde de campagne.

De gemeente Rotterdam is drugsgeweld zat en lanceert 'in your face'-campagne.

De gemeente Rotterdam heeft schoon genoeg van het groeiende drugsgeweld in de stad. Met een vrij confronterende outdoorcampagne wordt niet de drugsdealer, maar juist de drugsgebruiker stevig aangesproken. In abri's verspreid over Rotterdam zijn taglines als 'Jouw lijntje, zijn liquidatie', 'Er kleeft bloed aan jouw pil' en 'Jouw drugsgebruik blaast portieken op', te lezen. 

Het drugsgeweld in Rotterdam neemt heftige vormen aan, stelt de gemeente. 'Explosies in portieken en vechtpartijen op straat volgen elkaar in rap tempo op, terwijl het recreatief gebruik van een lijntje of pilletje steeds vanzelfsprekender lijkt te worden’, aldus een woordvoerder.

Volgens de woordvoerder zijn de meeste gebruikers zich wel bewust van de gezondheidsrisico's die gepaard gaan met drugsconsumptie, maar wordt het verband met de georganiseerde misdaad niet zo snel gelegd. 'En toch dragen deze mensen, met hun drugsgebruik, bij aan de golf van geweld.'

drugs
Beeld outdoorcampagne.

De campagne, ontwikkeld door het Rotterdamse communicatiebureau 0to9, heeft als doel om het gesprek rond recreatief drugsgebruik en de gevolgen ervan op gang te brengen, zegt creative director Joost van Gorsel. De 'schurende teksten en beelden' zijn volgens hem een bewuste keuze. 'Het is precies de bedoeling dat het emotie oproept. Bovendien brengen we zo de ernst van het probleem -letterlijk- in beeld.'

128 explosies, 71 schietincidenten

Op drugsimpactrotterdam.nl worden cijfers gedeeld rond 'de impact van drugs op Rotterdam'. Het gaat om 71 schietincidenten en 128 explosies, die zijn gepleegd van januari t/m september 2023 in de Havenstad. In 2022 was er in Rotterdam sprake van veertien 'drugsafvaldumpingen' en was 51 procent van de verdachten jonger dan 24 jaar. Op de site kan de bezoeker ook een test doen om erachter te komen wat zijn of haar eigen bijdrage is aan het drugsgeweld in de stad.

De start van de campagne markeert tevens het begin van een uitgebreide, meerjarige aanpak om drugsgeweld in Rotterdam, te verminderen, voegt het bureau toe. In de komende fasen van de campagne moet de focus verschuiven naar 'gerichte gedragsverandering', met specifieke aandacht voor doelgroepen zoals jongeren, die voor het eerst in aanraking komen met (recreatief) drugsgebruik. De campagne wordt uitgerold via social media, display banner billboard, digitale abri's in het Rotterdamse metronetwerk en een printadvertentie in het Algemeen Dagblad.

Wethouder is boos

Het drugsgeweld van de afgelopen tijd houdt de gemoederen flink bezig. Zo maakt de Rotterdamse wethouder Vincent Karremans (VVD), die bij de totstandkoming van de campagne is betrokken, zich zichtbaar boos in een LinkedIn-post. 'Dit is een harde campagne, daar ben ik me heel goed van bewust. Maar dat is nodig om dit ongemakkelijke gesprek op gang te brengen. Als mensen bereid zijn minder te vliegen of geen vlees meer te eten voor het klimaat, dan moeten we ook in staat zijn om geen (of ten minste minder) drugs te gebruiken voor de kwetsbare wijken waar al die ellende neerslaat.'

Nee, legalisering is niet de oplossing, vervolgt hij. 'Er is namelijk een reden dat illegale drugs, illegaal zijn. Harddrugs zijn niet alleen heel slecht voor je gezondheid, maar ook heel verslavend. Heb jij het Trimbos-instituut ooit horen zeggen dat het wel verantwoord is om harddrugs te gaan reguleren en legaal te gaan verkopen? Ik ook niet. Bovendien hebben experimenten met legalisatie in de VS en Canada tot geen enkele vorm van vermindering van criminaliteit geleid.'

De reacties onder zijn post zijn overigens verdeeld. Zo wordt de campagne enthousiast ontvangen, maar er klinkt ook kritiek. 'Aan idee en art direction zijn in ieder geval geen bloed en zweet te pas gekomen. De tranen wel, die springen je weer ‘es in de ogen als je dit ziet. Van lachen om de onzinnigheid ervan en het huilen om dit soort prutswerk', zegt copywriter Peter van der Wijk. En strateeg Paul Brink stelt: 'Het is al zo vaak aangetoond dat dit soort 'harde' campagnes niet de gewenste effecten sorteert. In dit geval polariseert het juist meer. Het zet mensen, die zich niet (willen) verdiepen in de redenen waarom anderen drugs (menen te moeten) gebruiken, tegen elkaar op. Nog meer onbegrip, dat hadden we nou net even niet nodig. Zo hoort een gemeente niet met haar bewoners om te gaan.'

Credits:
Creatives, art & copy: Joost van Gorsel (creative director), Sophie Gelok (art director), Menno Bouma (art director)

Strategie: René Bouwmeester, Rik Haenen, Jan Pieter Kaptein
Design: Anthony van der Zwan, Oliver Meskawi
Beeldbewerking: Tjeerd Kruse
UX en Webdesign: Michael Spros 
Project management: Jeske Cloin 
Development: Poet Farmer 
Mediabureau: Zuiver Media
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie